Správa a údržba silnic Pardubického kraje je republikovým lídrem ve využívání moderních technologií
20. 12. 2017
Krajská organizace Správa a údržba silnic Pardubického kraje je v České republice považována za jednoznačného lídra v aplikování nových technologií. V minulosti už uspěla třeba s pokládkou tzv. tichých krytů nebo s novým způsobem reprofilace krajnic, teď chystá další moderní technologii. Velkou roli v ní hrají nanovlákna.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje svou odvahou zkoušet nové technologie už známá, a tak ji často autoři nových způsobů vyhledávají sami. Krajští silničáři ale každou nabídku objektivně posoudí a pak se rozhodnou, jestli novou technologii zkusí. „Nové a nevyzkoušené technologie s sebou logicky nesou riziko, že se neosvědčí. Na začátku je někdy nemožné výsledek odhadnout. Může se nakonec ukázat, že daná technologie je v praxi neproveditelná. Ale zatím nám to vychází,“ říká na toto téma ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Budoucnost nanovláken
V roce 2017 se Správa a údržba silnic Pardubického kraje začala zabývat novou technologií využívající nanovlákna a přísady do betonové a asfaltové směsi, které zlepší jejich vlastnosti. Respektive by měla prodloužit jejich odolnost a trvanlivost. Pro odzkoušení byla vybrána frekventovaná komunikace uprostřed krajské metropole. Masarykovo náměstí v Pardubicích prošlo poslední velkou rekonstrukcí v roce 2004. Přitom je to jedna z nejzatíženějších komunikací, denně tudy projede až dvacet tisíc vozidel a desítky linek městské hromadné dopravy i veřejných autobusových spojů. „Chtěli jsme tuto novou technologii odzkoušet už letos, ale právě proto, že nastaly určité komplikace, které na začátku nebyly úplně známé, ji budeme aplikovat až v příštím roce. Mělo by dojít k výměně krytů autobusových zálivů a zastávek i průjezdních pruhů,“ popisuje projekt Miroslav Němec. Plnému ověření pro komplikovanost technologie budou ještě předcházet dva pokusné úseky na některé z málo zatížených silnic. Zde se ověří proveditelnost před použitím na velmi exponovaném Masarykově náměstí v Pardubicích.
Tiché kryty
Novou technologii s využitím nanovláken vyvinula skupina odborníků z Ostravy, Správa a údržba silnic Pardubického kraje v této souvislosti spolupracuje i se společností Konzultest a odborníky VUT v Brně. Právě odtud pochází i další nová technologie – tzv. tiché kryty. „První malý pokus jsme učinili už v roce 1996, šlo asi o 300 metrů na silnici I/37, křižovatka Možděnice, Dřevíkov. Postupně jsme přidávali další projekty a tím největším pak byla pokládka tichých krytů na frekventované komunikaci mezi Wonkovým mostem až okružní křižovatkou u Globusu v Pardubicích. Jsou to přibližně tři roky a zatím jsou výsledky velmi dobré,“ připomíná ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
CO VÁS ZAJÍMÁ

28. 3. 2023
Silničáři řešili problémy v Trpišově
Přestože krajské silničářské organizace mají samostatnou působnost ve svém regionu, cestáře po celé republice ale spojují společné problémy. Proto se pravidelně setkávají, vyměňují si zkušenosti a konzultují způsoby řešení nejrůznějších potíží, s nimiž se ve své praxi setkávají. Zatím poslední jednání hostil Pardubický kraj v Trpišově na Chrudimsku. Mezi hlavní témata jednání patřily například nárůsty cen nebo způsob ukládání internetových sítí do silničního tělesa.

7. 3. 2023
Zdravá a nemocná příroda Pardubického kraje zná už potřinácté své vítěze
Po dlouhých třech letech se do Sálu Jana Kašpara v krajské budově v centru Pardubic opět vrátil hlahol nedočkavých dětí zvědavých na výsledky soutěže Zdravá a nemocná příroda Pardubického kraje. Uplynulé tři ročníky vyhlašovaly vítěze kvůli covidu pouze prostřednictvím přímého přenosu Východočeské televize. Až ten třináctý opět přivítal desítky dětí, které si se svými učiteli a učitelkami přijely osobně vyslechnout, čí obrázky nejvíc bodovaly u dvoukolové poroty a při hlasování veřejnosti na internetu.