Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí

18. 11. 2025

Další osud silnice I/35 po dokončení dálnice D35, a to nejen v oblasti Litomyšle, byl tématem jednání zástupců Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnice ČR, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a dalších partnerů v území. Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by mělo velmi výrazně ubýt vozidel, která městem nyní projíždějí. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.

Stávající komunikace I/35 de facto půlí město Litomyšl a tak rozumím, že vedení města přemýšlí, jakým způsobem tuto komunikaci po dokončení dálnice začlenit do života města. Je však nutné celou záležitost řešit systémově na celém území Pardubického kraje, protože od Býště až po Moravskou Třebovou má stávající silnice I/35 přibližně 80 kilometrů. Neumím si představit, že bychom komunikaci převzali do krajského majetku bez odpovídajícího zainvestování ze strany státu, ale také bez úpravy rozpočtového určení daní. Velikost silniční sítě byla totiž jedním z našich navržených kritérií,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého je nutné s blížícím se termínem dostavby dálnice kolem Litomyšle opět jednat s ŘSD. „Je zřejmé, že po otevření dálnice u Litomyšle nebude potřeba průtah Litomyšlí ve stávající podobě, ale i nadále bude sloužit například jako objízdná trasa v případě nehody na dálnici. Proto by tato komunikace měla zůstat v parametrech silnice I. třídy,“ řekl hejtman Martin Netolický. 

Podle starosty Litomyšle Daniela Brýdla je řešení průtahu městem jednou z klíčových otázek pro vedení města. „Naším cílem je navrátit hlavní tah do života města. Čtyři pruhy jsou po dokončení dálnice jednoznačně zbytečné. Rádi bychom vytvořili na průtahu parkovací místa a doplnili zeleň, do budoucna v některých částech i cyklopruhy. V této věci jsme si již nechali zpracovat studie a návrhy, které však předpokládaly, že se silnice stane komunikací II. třídy. V případě silnice I. třídy bude muset dojít k revizi plánu, který budeme komunikovat jak s ŘSD, tak krajem. Obávám se, že to nepůjde tak rychle, jak jsem si představoval, ale musíme vnímat realitu,“ řekl starosta Brýdl. 

Vedle úpravy hlavního průtahu se řeší také paralelní komunikace v ulici T. G. Masaryka. „Krajská komunikace v ulici T. G. Masaryka procházející kolem dvou krajských středních škol a městské sportovní haly je na své parametry nadužívána, přesněji řečeno přetížena, neboť slouží také jako alternativní trasa transitu k často ucpanému hlavnímu průtahu. To se logicky podepisuje na jejím stavu a rychlejším opotřebení. S vedením města jsme se domluvili, že připravíme její obnovu, a to i za finanční spoluúčasti města. Komunikace tak i nadále prozatím zůstává v krajském majetku,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.

Již nyní je jasné, že Ředitelství silnic a dálnic bude muset investovat do stávající světelné křižovatky u autobusového nádraží, která se de facto celá nachází na mostní konstrukci.

Oddělení komunikace a vnějších vztahů
Autor článku