Zimní údržba

Zimní údržba na silniční síti v územní působnosti Správy a údržby silnic Pardubického kraje se organizačně provádí podle plánu zimní údržby, který legislativně vychází z těchto podkladů:

  • Zákon č.13/1997 sb. zákon o pozemních komunikacích
  • Vyhláška č.104/1997 sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích

Plán zimní údržby silnic Pardubického kraje je zpracován jako jednotný dokument pro údržbu silnic II. a III. třídy v Pardubickém kraji a je také tak projednán a schválen.

 Plán zimní údržby je sestaven na řešení obvyklé zimní situace a je zapotřebí zdůraznit některé zásadní obecné podmínky jeho platnosti a účinnosti:

V souladu s výše citovanou legislativou je stanoveno, že zimní údržbou vozovek se podle stanoveného pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti. Správce komunikace podle připraveného plánu zimní údržby odstraní nebo alespoň zmírní závady ve sjízdnosti komunikace ve stanovených časových lhůtách.

Pro termínové zpřesnění účinnosti plánu zimní údržby je legislativně stanoveno zimní období na dobu od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Pokud vznikne zimní povětrnostní situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti komunikace bez zbytečných odkladů přiměřeně k vzniklé situaci.

Konkrétní aplikace obecných podmínek je obsahem následujících bodů

  • Pro účely plánu zimní údržby se silnice rozdělují podle pořadí důležitosti takto:
    • I. pořadí - silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy
    • II. pořadí - zbývající úseky silnic II. třídy nezařazené do I. pořadí a dopravně významné silnice III. třídy
    • III. pořadí - ostatní silnice III. třídy nezařazené do II. pořadí a udržované zpravidla jen pluhováním
    • neudržované - silnice, na nichž není provozována osobní linková doprava a na nichž není nutno pro jejich malý dopravní význam vykonávat zimní údržbu
  • Při výkonu zimní údržby se použije taková dostupná technologie, která nejlépe vyhovuje místním podmínkám a pořadí důležitosti silnice:
    • I. pořadí - udržuje se celá šířka a délka vozovky:
    • náledí a zbytková vrstva sněhu po pluhování o tlouštce menší než 3 cm se odstraňuje posypy chemickými rozmrazovacími materiály
    • náledí a kluzkost sněhové vrstvy při neúčinnosti chemických rozmrazovacích materiálů se zdrsňuje posypem zdrsňovacími materiály
    • II. pořadí - shodné technologie jako v I. pořadí s tím, že v případě nutnosti se na silnicích ponechávají uježděné sněhové vrstvy, které se zdrsňují posypem zdrsňovacími materiály. Posyp je možno provádět pouze na místech, kde si to vyžaduje dopravně technický stav komunikace (křižovatky, velká stoupání, ostré oblouky, apod.)
    • III. pořadí - udržují se až po ošetření silnic I. a II. pořadí důležitosti v zásadě pluhováním a v místech, kde si to vyžádá dopravně technický stav komunikace se provádí posyp.
  • Doba od zjištění závady ve sjízdnosti silnice do doby výjezdu prvních mechanizmů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Mimo zimní období se závady ve sjízdnosti zmírňují bez průtahů.
    • Vlastními výkony se zajišťuje sjízdnost v těchto časových lhůtách od výjezdu posypových mechanizmů:
    • na dálnicích a rychlostních silnicích do 2 hodin
    • na silnicích zařazených do:
    • I. pořadí do 3 hodin
    • II. pořadí do 6 hodin
    • III. pořadí do 12 hodin.
  • Uvedené lhůty platí pro dálnice a silnice zařazené do I. pořadí důležitosti po celých 24 hodin (Mapa pořadí důležitosti)

CO VÁS ZAJÍMÁ

Stromy mají svůj význam i  v zimním období

13. 1. 2022

Stromy mají svůj význam i v zimním období

PARDUBICKO - Pod termínem údržba silnic si většina řidičů představuje v zimním období odstraňování sněhu nebo námrazy z vozovky a v létě jejich opravu. Málokdo si přitom uvědomuje, že součástí komunikací protínajících krajinu je i silniční zeleň. S nadsázkou, která má k pravdě blíž, než by se mohlo zdát, se říká, že silničáři jsou zároveň poměrně velkým zemědělským družstvem. Vedle pravidelného sekání trávy podél silnic se musí starat také o křoviny podél cest, odstraňovat náletové dřeviny a ošetřovat stromy. A těch je tolik, že by dohromady daly solidně velký les.

Akce Ostatní
Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

12. 1. 2022

Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

Každoročně se my silničáři setkáváme ze strany řidičů se stížnostmi na naši práci. Zlobí se, že ne všechny silnice jsou perfektně prohrnuté a někdy to trvá i pár hodin, než zvládneme protáhnout úsek, kterým třeba jezdí do práce. Možná by tedy stálo za to přiblížit, jak to vlastně v zimě u nás chodí. Zkusíme ukázat náš pohled a vyvrátit oblíbený mýtus o tom, že silničáři každý rok zaspí.

Ostatní

Další aktuality

Kontaktujte nás