Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu
26. 4. 2024
V situacích, kdy media apelují na řidiče, aby z důvodu špatného počasí nevyjížděli na silnice, sedají naopak šoféři Správy a údržby silnic Pardubického kraje do svých vozů a vyjíždějí upravovat komunikace, které jsou namrzlé nebo zasněžené, aby zajistili jejich sjízdnost. Zdokonalit se v ovládání několikatunových sypačů a dalších vozidel za nepříznivých podmínek proto vyrazili v dubnu na vysokomýtský polygon. Školení tam v sedmi dnech absolvovalo 230 šoférů ze všech cestmistrovství.
V rámci celodenní akce silničáři absolvovali nejprve teoretickou část a poté trénink na polygonu na několika stanovištích. Náklady na školení pokryla účelová dotace Pardubického kraje. „Účelem školení bylo, aby se řidiči zdokonalili v ovládání techniky v nestandardních podmínkách a krizových situacích. Bezpečně si procvičit jízdu na kluzkém povrchu silnice, krizové brždění a zastavení několikatunového sypače nebo zvládnutí smyku je pro řidiče velmi přínosné. Jednoduše řečeno kdo je připraven, není překvapen. U řidičů, kteří musí jít do práce často v podmínkách, kdy řada z nás ani nechce vyjíždět, to platí dvojnásob,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Školení je užitečné i podle náměstka hejtmana Michala Kortyše zodpovědného za oblast dopravy. „Řidiči Správy a údržby silnic se nacházejí v ošemetných situacích běžně. Je velmi užitečné, že si svoje schopnosti mohou vyzkoušet na bezpečném prostředí polygonu. Opakování je matka moudrosti. Patří jim všechna čest, protože vyjíždějí v situacích, kdy každý jiný zůstává doma,“ sdělil.
Disciplíny prověřily schopnosti řidičů
Školení se konalo na vysokomýtském polygonu, kde pořadatelé připravili na trati několik stanovišť, na kterých se řidiči v rámci odpoledního programu postupně všichni vystřídali. Patřilo sem například krizové brždění při jízdě na kluzkém terénu, zastavení před překážkou, ale i dovednostní disciplíny, které prověřily jejich odhad a cit. Řidiči si vyzkoušeli, jak se chovají různé typy aut s různými podvozky (4x4 a 6x6) a jak se mění jízdní vlastnosti v závislosti na typu obutých pneumatik.
Jedním z připravených stanovišť byla jízda z kopce a do zatáčky s nutností vyhnout se překážce na „přechodu pro chodce“. Řidiči postupně přidávali rychlost tak, aby si ověřili, jak se jejich auto chová. Z kopce se rozjížděli nejprve pomaleji, rychlost ale postupně zvětšovali. Na vlastní kůži si tak procvičili zastavení na kluzkém terénu a prověřili také ABS systém na svých vozech.
Školení by se mohlo opakovat
Na dalším stanovišti potom měli za úkol autem položit jeden z připravených sloupků tak, aby druhý z nich zůstal stát. Dalším úkolem bylo otevřít závoru a neshodit přitom lahve, dotknout se věže z pneumatik, aby kužel na vrcholu zůstal stát, nebo vycouvat přes připravenou trasu.
„Školení bylo připravené tak, aby si každý prověřil, co dokáže a co dokáže jeho auto. Při reálné zimní údržbě musí všichni řidiči jezdit na jistotu a nemají prostor na testování těchto manévrů. Na to je naopak polygon ideální, a tak věřím, že se bude v budoucnu tato aktivita opakovat,“ uvedl ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
AKTUALITY
25. 11. 2025
Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena
Přibližně 1,6 kilometru dlouhý úsek silnice III/31227 od odbočky na Větrný vrch po křižovatku na parkoviště U Slona na Dolní Moravě byl před několika dny otevřen v režimu předčasného užívání. Část tohoto úseku byla v délce přibližně 400 metrů v loňském roce výrazně poškozena zářijovými povodněmi.
18. 11. 2025
Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí
Další osud silnice I/35 po dokončení dálnice D35, a to nejen v oblasti Litomyšle, byl tématem jednání zástupců Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnice ČR, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a dalších partnerů v území. Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by mělo velmi výrazně ubýt vozidel, která městem nyní projíždějí. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.