Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

26. 4. 2024

V situacích, kdy media apelují na řidiče, aby z důvodu špatného počasí nevyjížděli na silnice, sedají naopak šoféři Správy a údržby silnic Pardubického kraje do svých vozů a vyjíždějí upravovat komunikace, které jsou namrzlé nebo zasněžené, aby zajistili jejich sjízdnost. Zdokonalit se v ovládání několikatunových sypačů a dalších vozidel za nepříznivých podmínek proto vyrazili v dubnu na vysokomýtský polygon. Školení tam v sedmi dnech absolvovalo 230 šoférů ze všech cestmistrovství.

V rámci celodenní akce silničáři absolvovali nejprve teoretickou část a poté trénink na polygonu na několika stanovištích. Náklady na školení pokryla účelová dotace Pardubického kraje. „Účelem školení bylo, aby se řidiči zdokonalili v ovládání techniky v nestandardních podmínkách a krizových situacích. Bezpečně si procvičit jízdu na kluzkém povrchu silnice, krizové brždění a zastavení několikatunového sypače nebo zvládnutí smyku je pro řidiče velmi přínosné. Jednoduše řečeno kdo je připraven, není překvapen. U řidičů, kteří musí jít do práce často v podmínkách, kdy řada z nás ani nechce vyjíždět, to platí dvojnásob,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Školení je užitečné i podle náměstka hejtmana Michala Kortyše zodpovědného za oblast dopravy. „Řidiči Správy a údržby silnic se nacházejí v ošemetných situacích běžně. Je velmi užitečné, že si svoje schopnosti mohou vyzkoušet na bezpečném prostředí polygonu. Opakování je matka moudrosti. Patří jim všechna čest, protože vyjíždějí v situacích, kdy každý jiný zůstává doma,“ sdělil.

Disciplíny prověřily schopnosti řidičů

Školení se konalo na vysokomýtském polygonu, kde pořadatelé připravili na trati několik stanovišť, na kterých se řidiči v rámci odpoledního programu postupně všichni vystřídali. Patřilo sem například krizové brždění při jízdě na kluzkém terénu, zastavení před překážkou, ale i dovednostní disciplíny, které prověřily jejich odhad a cit. Řidiči si vyzkoušeli, jak se chovají různé typy aut s různými podvozky (4x4 a 6x6) a jak se mění jízdní vlastnosti v závislosti na typu obutých pneumatik.

Jedním z připravených stanovišť byla jízda z kopce a do zatáčky s nutností vyhnout se překážce na „přechodu pro chodce“. Řidiči postupně přidávali rychlost tak, aby si ověřili, jak se jejich auto chová. Z kopce se rozjížděli nejprve pomaleji, rychlost ale postupně zvětšovali. Na vlastní kůži si tak procvičili zastavení na kluzkém terénu a prověřili také ABS systém na svých vozech.

Školení by se mohlo opakovat

Na dalším stanovišti potom měli za úkol autem položit jeden z připravených sloupků tak, aby druhý z nich zůstal stát. Dalším úkolem bylo otevřít závoru a neshodit přitom lahve, dotknout se věže z pneumatik, aby kužel na vrcholu zůstal stát, nebo vycouvat přes připravenou trasu.

„Školení bylo připravené tak, aby si každý prověřil, co dokáže a co dokáže jeho auto. Při reálné zimní údržbě musí všichni řidiči jezdit na jistotu a nemají prostor na testování těchto manévrů. Na to je naopak polygon ideální, a tak věřím, že se bude v budoucnu tato aktivita opakovat,“ uvedl ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje
úsek ředitele

CO VÁS ZAJÍMÁ

Velkoplošné výspravy mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem začínají

20. 5. 2024

Velkoplošné výspravy mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem začínají

Silnici II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem čekají ode dneška (pondělí 20. května) velkoplošné výspravy. Celkem bude opraveno 35 tisíc metrů čtverečných silnice. Zakázka byla vysoutěžena za nižší cenu, než byl předpoklad, a činí 17,5 milionu korun s DPH. Komunikaci čeká ještě letos první etapa celkové rekonstrukce.

Počet vysazených stromů musí vzrůst, shodli se v Pardubicích ministři

17. 5. 2024

Počet vysazených stromů musí vzrůst, shodli se v Pardubicích ministři

Dnes se v Pardubicích za účasti ministra životního prostředí Petra Hladíka a ministra zemědělství Marka Výborného uskutečnil třetí ročník semináře Udržitelnost silniční doprovodné zeleně. Jedním z velkých témat bylo kácení a vysazování stromů, ale také následná péče a udržitelnost.

Další aktuality