Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

15. 2. 2023

V zimě se staráme o průjezdnost silnic, ale nejezdíme při tom odnikud nikam. Vše má svůj systém a každá cesta sypače je předem promyšlená.

Co řídí dispečer?

Na chrudimském cestmistrovství máme čtyři sypače, přičemž každý z nich umí i prohrnovat. Jednotlivé sypače mají přidělené své úseky, v případě nutnosti si ale mohou vzájemně pomáhat. Máme i jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu. Přes den, tedy na ranní směně, jsou řidiči v práci a pokud nejezdí, dělají jiné potřebné práce. Mimo ranní směnu drží pohotovosti. Dispečer řidiči třeba v jednu v noci zavolá a řidič se musí do půl hodiny dostavit na cestmistrovství a vyjet. Pro případy kalamit máme nasmlouvané zemědělce, kteří mají své traktory s radlicí a mohou nám vypomoci.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Predikce je základ

Dispečer nepotřebuje žádné zvláštní vybavení, v podstatě mu stačí běžný kancelářský počítač, kde na dvou monitorech vidí vše potřebné. Primární zdroj informací je software Mis, běžící ve webovém prostředí. Odehrává se tam vše důležité kolem předpovědi vývoje meteorologické situace. Dispečer může sledovat radarové snímky oblačnosti a data z meteostanic, ale má k dispozici i údaje ze všech nejdůležitější, a to o teplotě vozovky. Rovněž může vyhodnocovat aktuální situaci podle kamer podél silnic, což mu poskytne reálný obrázek o situaci.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Využíváme i data z ČHMÚ a jiných webů, ale není přímo určené, čím se musíme řídit. Nejdůležitější je, udělat si představu, jak se bude počasí vyvíjet a kdy zhruba bude třeba vyslat techniku do terénu. Vyžaduje to i určitou zkušenosti, zejména pak situace nad ránem, kdy je důležité odhadnout, jestli namrzne vozovka, nebo ne. Když sypače vyjedou zbytečně, je to neekonomické, ale stejně tak je chyba, nechat je na základně, když se počasí zhorší.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Tak kde mám ty sypače?

Dispečer krom představy o vývoji počasí musí vědět i to, kde má jaký sypač. Za tímto účelem jsou všechna auta vybavena GPS lokátorem a jejich poloha se zobrazuje v reálném čase na mapě. Tím to ale nekončí, na počítači je vidět, co sypač aktuálně dělá, jestli prohrnuje, sype, nebo obojí. Navíc má každý sypač i kameru a video z může online sledovat dispečer. I to je pro něj důležitý zdroj informací.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Úprava harmonogramu 1. fáze rekonstrukce Wonkova mostu

8. 10. 2024

Úprava harmonogramu 1. fáze rekonstrukce Wonkova mostu

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) společně se společnostmi Chládek a Tintěra, Pardubice a DYWIDAG informují veřejnost o úpravě harmonogramu 1. fáze etapy rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích. Ta měla podle původního plánu skončit 9. listopadu 2024, ale kvůli úpravám technologických postupů potrvá do února 2025. Pro motoristy se nic nemění, most bude i nadále průjezdný dvěma jízdními pruhy.

Až zima udeří! Krajští silničáři jsou připraveni zajistit sjízdnost přes 3000 kilometrů silnic

2. 10. 2024

Až zima udeří! Krajští silničáři jsou připraveni zajistit sjízdnost přes 3000 kilometrů silnic

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se připravuje na údržbu komunikací II. a III. třídy v našem regionu. V krajském rozpočtu je pro tyto účely vyčleněno celkem 150 milionů korun. Zimní údržba je naplánována od listopadu do konce března.

Další aktuality