Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

15. 2. 2023

V zimě se staráme o průjezdnost silnic, ale nejezdíme při tom odnikud nikam. Vše má svůj systém a každá cesta sypače je předem promyšlená.

Co řídí dispečer?

Na chrudimském cestmistrovství máme čtyři sypače, přičemž každý z nich umí i prohrnovat. Jednotlivé sypače mají přidělené své úseky, v případě nutnosti si ale mohou vzájemně pomáhat. Máme i jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu. Přes den, tedy na ranní směně, jsou řidiči v práci a pokud nejezdí, dělají jiné potřebné práce. Mimo ranní směnu drží pohotovosti. Dispečer řidiči třeba v jednu v noci zavolá a řidič se musí do půl hodiny dostavit na cestmistrovství a vyjet. Pro případy kalamit máme nasmlouvané zemědělce, kteří mají své traktory s radlicí a mohou nám vypomoci.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Predikce je základ

Dispečer nepotřebuje žádné zvláštní vybavení, v podstatě mu stačí běžný kancelářský počítač, kde na dvou monitorech vidí vše potřebné. Primární zdroj informací je software Mis, běžící ve webovém prostředí. Odehrává se tam vše důležité kolem předpovědi vývoje meteorologické situace. Dispečer může sledovat radarové snímky oblačnosti a data z meteostanic, ale má k dispozici i údaje ze všech nejdůležitější, a to o teplotě vozovky. Rovněž může vyhodnocovat aktuální situaci podle kamer podél silnic, což mu poskytne reálný obrázek o situaci.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Využíváme i data z ČHMÚ a jiných webů, ale není přímo určené, čím se musíme řídit. Nejdůležitější je, udělat si představu, jak se bude počasí vyvíjet a kdy zhruba bude třeba vyslat techniku do terénu. Vyžaduje to i určitou zkušenosti, zejména pak situace nad ránem, kdy je důležité odhadnout, jestli namrzne vozovka, nebo ne. Když sypače vyjedou zbytečně, je to neekonomické, ale stejně tak je chyba, nechat je na základně, když se počasí zhorší.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Tak kde mám ty sypače?

Dispečer krom představy o vývoji počasí musí vědět i to, kde má jaký sypač. Za tímto účelem jsou všechna auta vybavena GPS lokátorem a jejich poloha se zobrazuje v reálném čase na mapě. Tím to ale nekončí, na počítači je vidět, co sypač aktuálně dělá, jestli prohrnuje, sype, nebo obojí. Navíc má každý sypač i kameru a video z může online sledovat dispečer. I to je pro něj důležitý zdroj informací.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

17. 10. 2024

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

16. 10. 2024

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.

Další aktuality