Jak to vypadá a funguje na dispečinku Správy a údržby silnic

17. 1. 2022

V zimě je naší hlavní úlohou zajištění průjezdnosti silnic. To nelze zabezpečit jinak, než pečlivým plánováním a co nejlepším načasováním. Všechny pomyslné figurky na šachovnici silniční sítě řídí dispečer.

Co má dispečer k dispozici?

Na našem chrudimském cestmistrovství tvoří páteř zimní údržby čtyři sypače, které samozřejmě zvládají i prohrnování. Každý z těchto sypačů má svůj úsek, ale v případě potřeby si mohou vzájemně vypomoci. Pro všechny případy máme v záloze jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu.

Trasy radliček cestmistrovství SÚS Pk v Chrudimi

Řidiči jsou přes den klasicky v práci, tedy na ranní směně. Pokud nejezdí, dělají nějaké jiné práce a mimo ranní směnu drží pohotovost. Dispečer pak řidiči třeba v jednu hodinu v noci zavolá, ten musí do půl hodiny vyjet se sypačem. V případě potřeby ještě máme zálohu v podobě možnosti aktivovat nasmlouvané zemědělce, kteří většinou disponují traktorem s radlicí. Pomáhají sice spíše lokálně, ale i to umí vytrhnout trn z paty, když to nejvíc potřebujeme.

Predikce je základ

Pracovištěm dispečera je vlastně stůl a počítač se dvěma monitory, kde se odehrává vše potřebné. Hlavním zdrojem informací je software MIS (tzn. Meteorologický informační systém). Ve webovém prostředí jsou k dispozici komplexní informace o tom, jak vypadá a jak se pravděpodobně bude vyvíjet meteorologická situace. To zahrnuje samozřejmě radarové snímky, data z meteostanic, ale i další extrémně důležitý údaj, kterým je teplota vozovky v různých místech. Pro představu o tom, jak to kde reálně vypadá, může dispečer sledovat situaci i na kamerách, které jsou podél důležitých silnic.

Sledování předpovědi počasí a predikce vytíženosti

Mimo tento specializovaný software ale dispečer využívá třeba i údaje z ČHMÚ a obecně je spíše na něm, odkud čerpá informace. Nejdůležitější je, aby měl přehled o tom, co na nás příroda chystá, kdy se situace zlomí a přijde nutnost poslat techniku do akce. Samozřejmě je potřeba do toho vložit i určitou zkušenost s odhadem situace, navázanou na znalost místních podmínek.

Nejsložitější je to ráno, kdy je potřeba predikovat, zda-li vozovka namrzne, nebo ne. Jakékoliv vyslání auta do terénu samozřejmě stojí peníze, takže není úplně ekonomické dělat to preventivně.

Kde mám ty sypače?

Pro komplexní představu o situaci máme k dispozici ještě jednu vychytávku - každý sypač má GPS lokátor, takže se jeho poloha v reálném čase zobrazuje i dispečerovi na mapě. Tím to ale nekončí, protože současně s umístěním je vidět i to, co který konkrétní vůz zrovna dělá, tedy jestli sype, prohrnuje nebo obojí. Dokonce se dispečer dozví i to, jak moc sype, což je mimochodem dost důležitý údaj, protože denní limit je 60 gramů soli na metr čtvereční vozovky. A to nejlepší na konec - každý sypač má navíc ještě kameru, přes kterou doslova streamuje video. I to je pochopitelně někdy pro dispečera docela dobrý zdroj informací.

Napsali o nás na Portálu řidiče

Na portálu portalridice.cz vyšel obdobný článek přímo z redakce.

Zobrazit článek

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Skončila náročná rekonstrukce silnice mezi Borovou a Oldřiší

6. 6. 2024

Skončila náročná rekonstrukce silnice mezi Borovou a Oldřiší

Od roku 2021 se rekonstruovala silnice III/357 24 v průtahu obcemi Borová a Oldřiš na Svitavsku. Rekonstrukce přibližně pět kilometrů dlouhého úseku byla náročná z technického hlediska, navíc bylo nutné zachovat dopravní obslužnost obce. To se nakonec podařilo a řidiči i obyvatelé se mohou po letech dopravních omezení těšit ze zbrusu nové komunikace.

Úpravy na Wonkově mostě

27. 5. 2024

Úpravy na Wonkově mostě

Ve dnech 28 a 29. května od 19:00 do 1:00 budou probíhat práce na úpravě veřejného osvětlení a přesunu přechodu pro chodce za mostem směrem od centra.

Další aktuality