Jak to vypadá a funguje na dispečinku Správy a údržby silnic

17. 1. 2022

V zimě je naší hlavní úlohou zajištění průjezdnosti silnic. To nelze zabezpečit jinak, než pečlivým plánováním a co nejlepším načasováním. Všechny pomyslné figurky na šachovnici silniční sítě řídí dispečer.

Co má dispečer k dispozici?

Na našem chrudimském cestmistrovství tvoří páteř zimní údržby čtyři sypače, které samozřejmě zvládají i prohrnování. Každý z těchto sypačů má svůj úsek, ale v případě potřeby si mohou vzájemně vypomoci. Pro všechny případy máme v záloze jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu.

Trasy radliček cestmistrovství SÚS Pk v Chrudimi

Řidiči jsou přes den klasicky v práci, tedy na ranní směně. Pokud nejezdí, dělají nějaké jiné práce a mimo ranní směnu drží pohotovost. Dispečer pak řidiči třeba v jednu hodinu v noci zavolá, ten musí do půl hodiny vyjet se sypačem. V případě potřeby ještě máme zálohu v podobě možnosti aktivovat nasmlouvané zemědělce, kteří většinou disponují traktorem s radlicí. Pomáhají sice spíše lokálně, ale i to umí vytrhnout trn z paty, když to nejvíc potřebujeme.

Predikce je základ

Pracovištěm dispečera je vlastně stůl a počítač se dvěma monitory, kde se odehrává vše potřebné. Hlavním zdrojem informací je software MIS (tzn. Meteorologický informační systém). Ve webovém prostředí jsou k dispozici komplexní informace o tom, jak vypadá a jak se pravděpodobně bude vyvíjet meteorologická situace. To zahrnuje samozřejmě radarové snímky, data z meteostanic, ale i další extrémně důležitý údaj, kterým je teplota vozovky v různých místech. Pro představu o tom, jak to kde reálně vypadá, může dispečer sledovat situaci i na kamerách, které jsou podél důležitých silnic.

Sledování předpovědi počasí a predikce vytíženosti

Mimo tento specializovaný software ale dispečer využívá třeba i údaje z ČHMÚ a obecně je spíše na něm, odkud čerpá informace. Nejdůležitější je, aby měl přehled o tom, co na nás příroda chystá, kdy se situace zlomí a přijde nutnost poslat techniku do akce. Samozřejmě je potřeba do toho vložit i určitou zkušenost s odhadem situace, navázanou na znalost místních podmínek.

Nejsložitější je to ráno, kdy je potřeba predikovat, zda-li vozovka namrzne, nebo ne. Jakékoliv vyslání auta do terénu samozřejmě stojí peníze, takže není úplně ekonomické dělat to preventivně.

Kde mám ty sypače?

Pro komplexní představu o situaci máme k dispozici ještě jednu vychytávku - každý sypač má GPS lokátor, takže se jeho poloha v reálném čase zobrazuje i dispečerovi na mapě. Tím to ale nekončí, protože současně s umístěním je vidět i to, co který konkrétní vůz zrovna dělá, tedy jestli sype, prohrnuje nebo obojí. Dokonce se dispečer dozví i to, jak moc sype, což je mimochodem dost důležitý údaj, protože denní limit je 60 gramů soli na metr čtvereční vozovky. A to nejlepší na konec - každý sypač má navíc ještě kameru, přes kterou doslova streamuje video. I to je pochopitelně někdy pro dispečera docela dobrý zdroj informací.

Napsali o nás na Portálu řidiče

Na portálu portalridice.cz vyšel obdobný článek přímo z redakce.

Zobrazit článek

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Zima se blíží. Krajští silničáři mají připraveno 14 tisíc tun posypové soli

19. 9. 2023

Zima se blíží. Krajští silničáři mají připraveno 14 tisíc tun posypové soli

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se bude i přes letošní zimu starat o více než 3100 kilometrů komunikací II. a III. tříd v majetku krajské samosprávy. Plán zimní údržby tradičně schválili radní na zářijovém jednání a platit bude od listopadu do konce března. Aktuální informace o sjízdnosti silnic budou dostupné na www.suspk.cz a www.dopravniinfo.cz.

Oznámení
Drama na Cestářském rodeu. O vítězi rozhodla jediná sekunda

13. 9. 2023

Drama na Cestářském rodeu. O vítězi rozhodla jediná sekunda

Dramatický boj až do poslední chvíle a nakonec vítězství o jednu jedinou sekundu. Takový byl šestý ročník regionálního kola Cestářského rodea v Pardubickém kraji. V jízdách zručnosti silničářů si pod rozpáleným zářijovým sluncem opět nejlépe vedl Milan Rybenský z pardubického cestmistrovství, který na druhou příčku odsunul Aleše Mergla z cestmistrovství Holice. Oba budou Správu a údržbu silnic reprezentovat v říjnu na republikovém finále v Kroměříži.

Událo se v SUSPk

Další aktuality