Jak to vypadá a funguje na dispečinku Správy a údržby silnic
17. 1. 2022
V zimě je naší hlavní úlohou zajištění průjezdnosti silnic. To nelze zabezpečit jinak, než pečlivým plánováním a co nejlepším načasováním. Všechny pomyslné figurky na šachovnici silniční sítě řídí dispečer.
Co má dispečer k dispozici?
Na našem chrudimském cestmistrovství tvoří páteř zimní údržby čtyři sypače, které samozřejmě zvládají i prohrnování. Každý z těchto sypačů má svůj úsek, ale v případě potřeby si mohou vzájemně vypomoci. Pro všechny případy máme v záloze jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu.

Řidiči jsou přes den klasicky v práci, tedy na ranní směně. Pokud nejezdí, dělají nějaké jiné práce a mimo ranní směnu drží pohotovost. Dispečer pak řidiči třeba v jednu hodinu v noci zavolá, ten musí do půl hodiny vyjet se sypačem. V případě potřeby ještě máme zálohu v podobě možnosti aktivovat nasmlouvané zemědělce, kteří většinou disponují traktorem s radlicí. Pomáhají sice spíše lokálně, ale i to umí vytrhnout trn z paty, když to nejvíc potřebujeme.
Predikce je základ
Pracovištěm dispečera je vlastně stůl a počítač se dvěma monitory, kde se odehrává vše potřebné. Hlavním zdrojem informací je software MIS (tzn. Meteorologický informační systém). Ve webovém prostředí jsou k dispozici komplexní informace o tom, jak vypadá a jak se pravděpodobně bude vyvíjet meteorologická situace. To zahrnuje samozřejmě radarové snímky, data z meteostanic, ale i další extrémně důležitý údaj, kterým je teplota vozovky v různých místech. Pro představu o tom, jak to kde reálně vypadá, může dispečer sledovat situaci i na kamerách, které jsou podél důležitých silnic.

Mimo tento specializovaný software ale dispečer využívá třeba i údaje z ČHMÚ a obecně je spíše na něm, odkud čerpá informace. Nejdůležitější je, aby měl přehled o tom, co na nás příroda chystá, kdy se situace zlomí a přijde nutnost poslat techniku do akce. Samozřejmě je potřeba do toho vložit i určitou zkušenost s odhadem situace, navázanou na znalost místních podmínek.
Nejsložitější je to ráno, kdy je potřeba predikovat, zda-li vozovka namrzne, nebo ne. Jakékoliv vyslání auta do terénu samozřejmě stojí peníze, takže není úplně ekonomické dělat to preventivně.
Kde mám ty sypače?
Pro komplexní představu o situaci máme k dispozici ještě jednu vychytávku - každý sypač má GPS lokátor, takže se jeho poloha v reálném čase zobrazuje i dispečerovi na mapě. Tím to ale nekončí, protože současně s umístěním je vidět i to, co který konkrétní vůz zrovna dělá, tedy jestli sype, prohrnuje nebo obojí. Dokonce se dispečer dozví i to, jak moc sype, což je mimochodem dost důležitý údaj, protože denní limit je 60 gramů soli na metr čtvereční vozovky. A to nejlepší na konec - každý sypač má navíc ještě kameru, přes kterou doslova streamuje video. I to je pochopitelně někdy pro dispečera docela dobrý zdroj informací.
Napsali o nás na Portálu řidiče
Na portálu portalridice.cz vyšel obdobný článek přímo z redakce.
AKTUALITY
5. 12. 2025
Silnice v Ostřešanech je po další etapě rekonstrukce znovu plně průjezdná
Pardubický kraj ve spolupráci s obcí Ostřešany dnes uvádí do předčasného užívání druhou etapu rekonstrukce silnice III/34030 a chodníků v Ostřešanech. Po ukončení stavebních prací se do úseku od světelné křižovatky směrem na Chrudim až po hasičskou zbrojnici vrací plynulý provoz osobní dopravy i autobusových linek. Na stavbě budou probíhat ještě dokončovací práce.
25. 11. 2025
Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena
Přibližně 1,6 kilometru dlouhý úsek silnice III/31227 od odbočky na Větrný vrch po křižovatku na parkoviště U Slona na Dolní Moravě byl před několika dny otevřen v režimu předčasného užívání. Část tohoto úseku byla v délce přibližně 400 metrů v loňském roce výrazně poškozena zářijovými povodněmi.