Jak je to se stromy u Chrudimi?

20. 2. 2018

Proč se nerealizovala výsadba třiatřiceti stromů podél silnice z Chrudimi na Podhůru? Tuto výsadbu nařídil odbor životního prostředí v Chrudimi a tak se cestáři chtěli pustit do práce. Jenže vzápětí odbor dopravy stejného úřadu po vyjádření Policie ČR vydal rozhodnutí, že stromy ohrožují bezpečnost silničního provozu.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje dlouhodobě usiluje o obnovu a výsadbu silniční doprovodné zeleně kolem silnic II. a III. třídy. Úspěšně byly realizovány projekty v hodnotě přesahující 50 mil. Kč. Dosud pořízenou zeleň je možno na některých úsecích silnic shlédnout, například mezi obcemi Pastviny a Mladkov nebo v úseku od Ronova nad Doubravou až po hranice kraje. 

Silniční doprovodná zeleň má estetickou funkci, je vodícím a orientačním prvkem pro uživatele silnic. Zabraňuje erozi v krajině, vytváří stín proti přehřátí asfaltového krytu vozovky a tím zmírňuje možné projíždění kolejí apod. Zároveň však zejména vzrostlé stromy tvoří tzv. pevnou překážku silničního provozu a jsou určitým bezpečnostním rizikem. Možnosti výsadby silniční doprovodné zeleně omezil i nový občanský zákoník.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje chtěla vysázet třiatřicet stromů podél silnice z Chrudimi na Podhůru jako náhradu za stromy, které kvůli svému stáří a stavu už musely být pokáceny. Tuto výsadbu nařídil i odbor životního prostředí v Chrudimi a tak se cestáři chtěli pustit do práce. Jenže vzápětí odbor dopravy stejného úřadu po vyjádření Policie ČR vydal rozhodnutí, že stromy ohrožují bezpečnost silničního provozu a že je silničáři nesmí vysázet, respektive je musí vysázet ve větší vzdálenosti od vozovky než doposud. Tuto podmínku ale Správa a údržba silnic Pardubického kraje splnit nemůže, protože by sázela na cizím pozemku

Máme tu dvě protichůdná rozhodnutí orgánů působících v přenesené působnosti státní správy a musíme vědět, podle kterého máme postupovat. Proto jsme se odvolali ke krajskému úřadu, který potvrdil stanovisko chrudimského odboru životního prostředí. To naši situaci ale nevyřešilo, a tak musel rozhodovat soud ve správním řízení,“ komentuje současný stav ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „S naším zřizovatelem Pardubickým krajem máme velice dobré, dlouhodobé a korektní vztahy. Rozhodnutí soudu má správní charakter z oblasti rozhodovacího procesu ve státní správě. Nejedná se o spor s naším zřizovatelem. Výklad práva přísluší pouze soudu,“ dodává Němec. 

Organizace teď čeká na doručení rozhodnutí krajského soudu s jeho odůvodněním, kterým krajský soud podnět Správy a údržby Pardubického kraje zamítl. Po nabytí právní moci tohoto rozhodnutí bude platit stanovisko odboru životního prostředí Městského úřadu v Chrudimi. Správa a údržba silnic Pardubického kraje by tak měla stromy vysázet, přestože se tím vystavuje možné sankci. „Stále jsme totiž v patové situaci – pokud stromy vysadíme, můžeme dostat pokutu. Pokud stromy nevysadíme, hrozí nám sankce také,“ vysvětluje Miroslav Němec s tím, že Správa a údržba silnic Pardubického kraje teď musí zvážit, jak bude dál postupovat. V té nejméně příznivé variantě může totiž nastat situace, kdy vzhledem k malému rozsahu silničních pozemků nebude možno stromy sázet a obnovovat vůbec.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

AKTUALITY

Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena

25. 11. 2025

Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena

Přibližně 1,6 kilometru dlouhý úsek silnice III/31227 od odbočky na Větrný vrch po křižovatku na parkoviště U Slona na Dolní Moravě byl před několika dny otevřen v režimu předčasného užívání. Část tohoto úseku byla v délce přibližně 400 metrů v loňském roce výrazně poškozena zářijovými povodněmi.

Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí

18. 11. 2025

Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí

Další osud silnice I/35 po dokončení dálnice D35, a to nejen v oblasti Litomyšle, byl tématem jednání zástupců Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnice ČR, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a dalších partnerů v území. Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by mělo velmi výrazně ubýt vozidel, která městem nyní projíždějí. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.

Další aktuality