Zima se blíží. Krajští silničáři mají připraveno 14 tisíc tun posypové soli

19. 9. 2023

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se bude i přes letošní zimu starat o více než 3100 kilometrů komunikací II. a III. tříd v majetku krajské samosprávy. Plán zimní údržby tradičně schválili radní na zářijovém jednání a platit bude od listopadu do konce března. Aktuální informace o sjízdnosti silnic budou dostupné na www.suspk.cz a www.dopravniinfo.cz.

Pardubický kraj skrze SÚS Pk bude opět spravovat pouze komunikace nižších tříd. Průjezdnost dálnic a silnic I. třídy má na starosti ŘSD. „Mohlo by se zdát, že to je jednoduchá práce, ale je třeba mít na paměti, že silnice II. a III. tříd v našem kraji mají dohromady podle poslední aktualizace 3 137 kilometrů. To je obrovské číslo. SÚS Pk bude spravovat přes zimu 96 % z nich, ostatní udržovat nebudeme, ale v tomto případě se jedná pouze o komunikace s malým dopravním významem bez hromadné linkové dopravy. Dopravní obslužnost do všech obcí a trvale osídlených osad v Pardubickém kraji zůstane zachována. Silničářům přeji, aby bylo počasí předvídatelné a kalamit co možná nejméně. I během chvíle se v některých místech může vozovka změnit v ledovou plochu. Silničáři jsou pak pro řadu občanů obětními beránky, ačkoliv z GPS dat je jasně vidět, že byli celou noc v terénu a snažili se s počasím bojovat,“ uvedl k plánu zimní údržby náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Oproti minulému roku došlo k dílčím úpravám udržovaných úseků. Nově se silničáři budou v zimě věnovat nedávno otevřeným kruhovým objezdům či nově zprovozněným částem obchvatu Dašic a Kojic. Podle plánu zimní údržby je dopravní silniční síť rozdělena do 69 okruhů, drtivou většinu z nich bude SÚS PK obstarávat sama. Novinkou pro letošní rok jsou čtyři nová nákladní auta s nástavbami. Dvě z nich získali silničáři díky projektu Tatra do škol.

„Vlastními silami obstaráme 87 % komunikací, což je přes 2600 kilometrů. Dominantně je tedy zimní údržba v režii SÚS Pk. Dodavatelské výpomoci pro pluhování jsou s ohledem na malý rozsah prací potřebné jen v některých případech a pro kalamitní situace. Spolupracujeme zejména s místními zemědělci, kteří znají terén a mají potřebnou techniku. Na základě umístění komunikace, například s ohledem na významné biotopy či vodní toky, se také mění typ údržby. Chemické rozmrazovací materiály používáme na 1979 kilometrech komunikací, inertní materiály jako písek a drť na 851 kilometrech a 174 kilometrů silnic pouze pluhujeme. Vše je samozřejmě odsouhlaseno orgány odpovědnými za ochranu přírody. Naší snahou bude, aby se řidiči bezpečně dostali do cíle svých cest. Uděláme maximum pro to, abychom se se zimou a nástrahami počasí vypořádali a krajské silnice II. a III. tříd zařazené do plánu údržby byly sjízdné. Občas to může chvíli trvat, protože počasí bohužel neporučíme, ale naši zaměstnanci budou i při kalamitách v terénu 24 hodin denně. Proto prosím veřejnost o pochopení. Veškeré důležité informace k zimní údržbě najdete od listopadu do března na našem webu suspk.cz,“ dodává ředitel SÚS Pk Zdeněk Vašák s tím, že na letošní zimu mají silničáři již uskladněno 14 tisíc tun posypové soli.

V krajském rozpočtu je na zimní údržbu komunikací vyčleněno celkem 140 milionů korun.

Oddělení komunikace a vnějších vztahů
Autor článku

CO VÁS ZAJÍMÁ

Silničáři už najezdili více než 236 tisíc kilometrů

6. 2. 2025

Silničáři už najezdili více než 236 tisíc kilometrů

Tři měsíce zimní údržby mají za sebou krajští silničáři. Do konce ledna najezdili více než 236 tisíc kilometrů, vysypali 7125 tun soli, 7362 tun inertního materiálu a spotřebovali 3,3 miliony litrů solanky. 

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

3. 2. 2025

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

Silnice III/36625 mezi Hradcem nad Svitavou a Vendolím trpěla během stavby obchvatu Svitav pod koly těžké kamionové dopravy. Nákladní vozidla tuto trasu používala pro návoz stavebního materiálu a silnice je tak nyní výrazně poškozená. Pardubický kraj proto vede jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které ještě před zahájením stavby obchvatu slíbilo její následnou opravu, o co nejrychlejším stanovení termínu. Omezen by tady mohl být také provoz tranzitní nákladní dopravy.

Další aktuality