Výstava ukazuje, jak se v Pardubickém kraji setkají všechny módy dopravy v projektu Dopravního uzlu Pardubice

4. 6. 2021

Napříč krajem putuje výstava, která se tomuto projektu věnuje. Lidé se mohou podívat, jakým způsobem by se v krajském městě a jeho okolí měly propojit čtyři druhy dopravy. Železniční, silniční, letecká a vodní. Nově je k vidění před nádražím v České Třebové. Výstava se otevřela před pár dny.

Na vernisáž se přijel podívat první náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu v Pardubickém kraji a senátor Michal Kortyš. Ten považuje za důležité, aby lidé napříč krajem znali myšlenku dopravního uzlu a jeho přínos nejen pro krajské město, ale pro celý region. „Lidé by měli vědět, co se chystá a co mohou očekávat. Na jednom panelu je uveden konkrétní seznam silnic celého kraje, které se budou letos a v příštích letech opravovat. Určitě jsou zajímavé i informace o letišti v Pardubicích, které představuje své možnosti leteckého spojení pro turisty,“ sdělil Michal Kortyš.

Jednou ze součástí dopravního uzlu je samozřejmě silniční doprava. Mezi páteřní komunikace bude patřit budovaná dálnice číslo 35. „Investorem je Ministerstvo dopravy, ale pokud mám správné informace, tak stavba probíhá i přes pandemii koronaviru. Její tempo je vysoké a investor se snaží zkrátit termín o jeden rok. Věřím, že se mu to podaří,“ řekl Michal Kortyš.

„Důležitou součástí propojení různých dopravních cest je také železnice. Například úprava železničního svršku a telematiky v Pardubicích, vybudování pátého nástupiště hlavního nádraží, vybudování lávky pro pěší z Dukly do přednádraží a přestavba nádražního hotelu na školící zařízení Správy železnic pro celou republiku. Stavba je teprve v prvopočátku a bližší informace od investora čekáme. Zatím jde o přeložky inženýrských sítí, kolejový svršek a práce na energetických blocích,“ vysvětlil Michal Kortyš.

K běžnému provozu se vrací také pardubické letiště. I o jeho provoz se Kortyš zajímá i proto, že je Pardubický kraj akcionářem. „Informace dostávám od nového ředitele letiště. Připravují komplexní záměr pro nové napojení na silniční síť, probíhají jednání s firmami, které importují své výrobky do zahraničí. Připravuje se obnovení letů do Londýna a dalších destinací. Je to mravenčí práce, ale mají dobře našlápnuto. Připravuje se investiční záměr, který bude v nejbližší době předložen akcionářům k posouzení,“ sdělil Kortyš.

Celá řada staveb, která je součástí dopravního uzlu už probíhá, nebo je v plánu. „Součástí dopravního uzlu je také vodní cesta. V návaznosti na její rozvoj vzniká v Semtíně průmyslová zóna. Vzhledem k tomu, že současné průmyslové zóny, například ve Starých Čívicích, či Černé za Bory nejsou vhodně napojeny na silniční a dálniční sí. Myslíme na to, aby v Semtíně k podobnému problému nedošlo. Proto vzniká takzvaná západní tangenta, která má propojit průmyslovou zónu ve Starých Čívicích a nově vznikající zónu v Semtíně. Přestavbou by měla projít křižovatka v Rybitví, kterou využívá nejen osobní a nákladní silniční doprava, ale vede tudy také trolejbusová trať, jezdí tudy cyklisté a chodí tudy také lidé,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Podle něj je vize Pardubic jako místa, kde se setkávají všechny módy dopravy – ať už jde o silniční, lodní, leteckou či železniční, přínosná pro celý region. „Pardubice jsou naprosto unikátní a jedinečné místo. Vize, která nese název Dopravní uzel Pardubice, je unikátní. Žádné jiné místo v České republice nemá tak vyjímečnou polohu a tak skvělý základ pro vybudování dopravního uzlu,“ řekl Němec.

Ten chce z pohledu ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje , který toto rozvojové téma pro Pardubický kraj připravuje, zajistit, aby komunikace ve spádovém území k budoucímu veřejnému přístavu byly připravené na možný větší provoz. „Stávající komunikace by měly být pro tento účel způsobilé. Samozřejmě je třeba myslet také na protihlukovou ochranu obcí,“ vysvětlil Němec.

I on navštívil zahájení výstavy v České Třebové. Považuje ji za velmi zdařilou. „Jsem rád, že se obyvatelé kraje mohou seznámit s tím, jaký rozvoj je naplánovaný. Je dobře, že výstava putuje krajem a ukazuje plány všem jeho obyvatelům,“ řekl Němec.

Právě v České Třebové má do dvou let začít oprava trati, která má zrychlit železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou. Akce v České Třebové přitom bude v mnohém výjimečná.

„Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10,4 miliardy korun. Půjde tak o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii naší organizace,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Modernizace se dočkají i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.

Celkem se zmodernizuje více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Uzel prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech minulého století, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí přitom pocházejí z této doby. Stavba má probíhat v letech 2023 až 2029, bude přitom rozdělena do 22 etap.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Stavební sezona začala

6. 5. 2024

Stavební sezona začala

Stavební sezóna už je v plném proudu! Ta letošní má být v oblasti silničního hospodářství jedna z nejnákladnějších v historii Pardubického kraje. Samospráva plánuje na rekonstrukce silnic a mostů vynaložit téměř tři miliardy korun včetně daně. Celkem se má letos začít či dokončit zhruba sto projektů, projekční příprava probíhá na dalších téměř 70.

Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

26. 4. 2024

Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

V situacích, kdy media apelují na řidiče, aby z důvodu špatného počasí nevyjížděli na silnice, sedají naopak šoféři Správy a údržby silnic Pardubického kraje do svých vozů a vyjíždějí upravovat komunikace, které jsou namrzlé nebo zasněžené, aby zajistili jejich sjízdnost. Zdokonalit se v ovládání několikatunových sypačů a dalších vozidel za nepříznivých podmínek proto vyrazili v dubnu na vysokomýtský polygon. Školení tam v sedmi dnech absolvovalo 230 šoférů ze všech cestmistrovství.

Další aktuality