Stavební sezona na silnicích pomalu končí, některé práce budou pokračovat i v zimě
17. 12. 2025
Letošní stavební sezona na krajských silnicích se blíží ke svému závěru. Na území Pardubického kraje se letos jen z rozpočtu kraje a s přispěním Státního fondu dopravní infrastruktury podařilo opravit téměř tři desítky úseků silnic II. a III. třídy. Část staveb je již dokončena, některé úseky jsou uvedeny do režimu předčasného užívání a několik technicky náročnějších projektů přechází do příštího roku.
„Končící stavební sezona byla náročná, ale plán se podařilo naplnit. Opravili jsme téměř tři desítky úseků silnic napříč Pardubickým krajem. Některé stavby jsou hotové, jinde se už jezdí v režimu předčasného užívání a u největších akcí, jako je rekonstrukce mostu Pavla Wonky nebo výstavba nového mostu v Řečanech nad Labem, práce pokračují i v roce příštím. Rozpočtově se pak budou některé položky dle smluv doplácet až v roce 2026,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Ladislav Valtr.
Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického kraj investuje do silnic dlouhodobě maximum možného. „Do oprav silnic dáváme každoročně tolik prostředků, kolik nám krajský rozpočet dovolí. Pardubický kraj je však dlouhodobě znevýhodněn nastavením rozpočtového určení daní, které neodpovídá rozsahu naší silniční sítě ani dopravní zátěži, kterou kraj nese. Přesto se nám daří systematicky zlepšovat stav komunikací a držet vysoké tempo investic. Bez spravedlivějšího nastavení příjmů ale není možné jít ještě dál,“ uvedl hejtman. „V letošním roce Pardubický kraj ze svého rozpočtu investoval do silnic necelých 800 milionů korun, více než 610 milionů korun potom činily různé příspěvky od Státního fondu dopravní infrastruktury, necelých 400 milionů korun jsou dotace z Integrovaného regionálního operačního programu a dalších přibližně 100 milionů stály opravy návozových tras, které s příspěvkem Pardubického kraje opravilo Ředitelství silnic a dálnic,“ doplnil hejtman Netolický.
Projektů byla celá řada
„Mezi nejvýznamnější letošní stavby patřily opravy silnic v dopravně zatížených úsecích i průtazích obcemi. Řidiči se dočkali například rekonstrukce silnice mezi Břehy a Sopřečí za 55 milionů korun včetně DPH, další etapy rekonstrukce Kubelkovy ulice v České Třebové za 24 milionů korun nebo opravy Letohradské ulice v Ústí nad Orlicí za 44 milionů. V součtu na téměř 100 milionů včetně daně potom vyšla modernizace ulice Bratří Čapků v Holicích. Ve všech případech šlo o úseky, jejichž technický stav už neodpovídal intenzitě provozu ani současným požadavkům na bezpečnost a komfort dopravy,“ informoval Ladislav Valtr.
Díky programu IROP a letošnímu dokončení projektu od Třemošnice po hranici hranice kraje se podařilo modernizovat celý úsek od Trhové Kamenice právě až po hranici kraje.
Letošní sezona byla náročná
Z pohledu Správy a údržby silnic Pardubického kraje byla letošní sezona mimořádně intenzivní nejen objemem staveb, ale i jejich koordinací. „Řada projektů probíhala souběžně, často v dopravně velmi zatížených úsecích nebo v intravilánech obcí. Velký důraz jsme kladli na koordinaci se samosprávami a na to, aby dopravní omezení byla co nejkratší a nejlépe zvládnutelná. Zároveň jsme pokračovali v přípravě dalších staveb, aby bylo možné plynule navázat hned na začátku příští stavební sezony,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Ve vysokém tempu oprav a rekonstrukcí chce Pardubický kraj pokračovat i v příštím roce, kdy jsou již nyní připravovány další opravy a rekonstrukce krajských komunikací, na některé z nich už jsou vyhlášeny veřejné zakázky „V plánu je například modernizace mostu v Nasavrkách a v Moravské Třebové, rekonstruovat se bude také most v Radimi. Silnice se pak budou opravovat třeba z Červeného Potoka na hranici kraje nebo opěrná zeď v Podhořanech u Nových Hradů,“ dodal Ladislav Valtr.
Budou zahájeny také dva další přivaděče, a to „Přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice“ a na akci „Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ“ bude zahájen záchranný archeologický výzkum.