Spojení investic znamená kompletní modernizaci

28. 1. 2021

Vybudovat kanalizaci a za čas opravovat silnici, pod kterou je vedena, nebo dokonce naopak, to není právě efektivní řešení. Nejlepším způsobem je všechny tyto činnosti spojit a udělat najednou. Podmínkou koordinované spolupráce je ale včasné plánování. Vzorovým příkladem by mohl být v Pardubickém kraji průtah obcí Kamenec u Poličky.

Krajští silničáři naplánovali rekonstrukci silnice vedoucí z Poličky přes Kamenec a Oldříš do Borové. Obce na trase zase měly v plánu investice v rámci své infrastruktury, jako jsou kanalizace, chodníky a inženýrské sítě. Včas svoje záměry oznámily a vznikla spolupráce, která umožnila a umožní spojit stavební zásahy.

MÍSTO DÍLČÍ OPRAVY MODERNIZACE

Hotový je už v současné době úsek z Poličky přes Kamenec. V obci při modernizaci silnice vznikla kanalizace a byly vybudovány chodníky. Sídlo tak získalo kompletně zrekonstruovaný průtah, který vydrží bez větších zásahů desítky let. „To bylo možné uskutečnit díky chvályhodné iniciativě obce, která včas oznámila svoje záměry. Včas, to znamená přinejmenším s předstihem tří let,“ vyzdvihuje první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. „Díky tomu mohl kraj s obcí podepsat koordinační smlouvu, ve které jsme specifikovali, kdo se jakého úkolu zhostí.“ Rozdělení úkolů a financování je zcela nezbytné. Princip spolupráce takové akce totiž funguje tak, že prostředky, které by investor například kanalizace dal na obnovu komunikace, dá do modernizace, kterou hradí její investor. „Prostředky na obnovu komunikace činí přibližně pětadvacet procent nákladů infrastrukturní investice. Tato částka je přibližně třetinovým nákladem rekonstrukce, stačí tedy z druhé strany dodat zbylé dvě třetiny a místo mnohdy nevzhledné opravy dojde k ucelené modernizaci,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

STAROSTA: MÁ TO LOGIKU

Spojení stavebních akcí několika investorů vidí jako logické i starosta Kamence u Poličky Petr Šváb. „Podle mého by to tak mělo fungovat všude, kde se plánují velké investice,“ konstatuje starosta. „Neměly by jít vedle sebe sólo projekty, když je možné je spojit do jednoho celku. I když jsou to různé projekty, různých investorů.“ Obec podle Švába chystala svůj projekt od roku 2012, kdy naplánovala chybějící splaškovou kanalizaci, na kterou navázala záměrem vybudování chodníků podél hlavní komunikace. „Všechno jsme to zvládli od roku 2018 do roku 2020. V roce 2018 jsme začali dělat kanalizaci, v roce 2019 největší část stok v tělese silnice a na to jsme navázali stavbou chodníků, kterou jsme dokončili v loňském roce. Na to se provedl s krajem kompletní povrch komunikace,“ popisuje starosta Šváb. „Mělo to celé dlouhodobý vývoj, ale od začátku jsme na tom spolupracovali s Pardubickým krajem jako partnerem a připravené to bylo tak, aby poslední krok, oprava povrchu komunikace, završil celé úsilí.“

NÁROČNÉ PLÁNOVÁNÍ

Kamenec u Poličky není jediným příkladem svého druhu. Zejména u velkých staveb se investoři snaží spojit a zefektivnit nejenom stavební činnost, ale také vynaložené náklady. „Podobný případ je třeba Kunčina, kde se řeší kanalizace na přibližně čtyřech kilometrech silnice, hotový je Hradec nad Svitavou, kde byly vodovodem dotčené dvě silnice, bude se řešit Borová a Oldříš, tedy obce, které jsou na navazující trase na silnici protínající Kamenec,“ vypočítává ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Němec. A další obce svoje investiční akce, při kterých bude zároveň opravena silnice, připravují. Nedávno se na potřebné kroky informovaly zástupci Přestavlk, Trojovic a Řestok, kde se chystají na investice ve spolupráci se společností VaK Chrudim. „Naplánování takové součinnosti není úplně jednoduché, protože se jedná o plánování investice finančních prostředků do určité přesné doby, technické korekce obou projektů, projektantů a také zhotovitelů,“ dodává náměstek Michal Kortyš, který připomíná, že jednodušší také je, pokud zhotovitelem všech dílčích částí celkového projektu je jedna společnost.

SPOLUPRÁCI ŘEŠÍ KRAJ

Kamenec u Poličky, Kunčina nebo Oldříš. Tam už ke spojení projektů došlo, ovšem mnoho dalších obcí teprve zásahy do své infrastruktury plánuje a chystá čerpání dotací na ně. Pokud se jedná o plány v delším časovém horizontu přinejmenším tří let a zároveň dává smysl spojit je s případnou potřebnou modernizací komunikace, je ideální cestou obrátit se krajský úřad, a to buď na odbor dopravy nebo rezortního náměstka hejtmana. „Tady se s tímto záměrem začne pracovat, přičemž technická skupina přímo na místě zjišťuje situaci a její případné řešení,“ doplňuje Kortyš.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Otevření obchvatu Dašic se blíží

22. 7. 2024

Otevření obchvatu Dašic se blíží

V minulém týdnu se uskutečnil jeden z posledních kontrolních dnů na stavbě obchvatu Dašic. Téměř tři kilometry dlouhá stavba bude v režimu zkušebního provozu spuštěna pro veřejnost 26. srpna. Stavba výrazně uleví městu Dašice, jehož centrem na dálnici D35 jezdí několik tisíc aut denně.

Otevírá se silnice v Dolním Újezdu, křižovatka je bezpečnější

15. 7. 2024

Otevírá se silnice v Dolním Újezdu, křižovatka je bezpečnější

Od úterý 16. července se bude obyvatelům Dolního Újezdu na Litomyšlsku i dalších okolních obcí lépe žít. Po téměř čtyřech měsících skončila již druhá etapa rekonstrukce komunikace II/359. Silničáři stihli projekt dokončit s více než měsíčním předstihem oproti plánovanému harmonogramu. Řidiči mohou po nové vozovce jezdit již od ranních hodin.

Další aktuality