Sekání trávy podél silnic - v hlavní roli legendární Unimog
7. 9. 2022
Sečení travních porostů je každoroční téma. Ostatně, je to povinnost nás cestářů, která je daná zákonem.
Třikrát za sezónu
Se sekáním nebo chcete-li sečením okolí silnic se začíná zpravidla 1. května a končí se 31. října. V tomto období by měly proběhnout tři seče, to znamená, že každý úsek podél silnic by měl být posekán třikrát.
Legendární Unimog
K dispozici máme krom jiné techniky i Mercedes Unimog, což je svého druhu legenda mezi užitkovými auty. Vybaven je pro potřeby sečení hydraulickou rukou s žací hlavou.
Za den, tedy za nějakých sedm hodin práce, stihne posekat v součtu 15 kilometrů dlouhý pás široký 1,2 metru (což je záběr hlavy). Záměrně zjednodušujeme, aby bylo možné si to lépe představit. Ve skutečnosti se totiž seče na tři nebo čtyři rázy, to znamená několik pruhů vedle sebe, daný úsek je tedy nutné projet několikrát.
Žádná chirurgie to není
Kdo by si představoval citlivou práci, při které hlava jemně kopíruje povrch pod sebou, možná by byl z reality lehce zklamaný, protože tak citlivé ovládání joystickem není. Hlava je konstruovaná tak, aby po zemi spíše jela - k tomu slouží odvalující se ocelový válec, ocelové tělo je opatřené kluznými plochami, které se doslova „šoupou“ po povrchu. Však taky levou, tedy tu, která přichází do kontaktu s asfaltem, měníme po každé sezóně.
Samotné nože nejsou tak úplně nože, ale jedná se spíše o jakési naostřené lopatky. Je potřeba, aby byla konstrukce především robustní, protože čas od času narazí na pařez, případně něco, co se povaluje v příkopě. Od starých triček, přes koberce, až třeba po ocelový pásek. Všechno musí řidič samozřejmě řešit a z hlavy to někdy pracně vymotat, případně vystříhat. Sekání vysoké nebo mokré trávy tedy není zdaleka vše, s čím se musí stroj potýkat.
Veterán motoparku Správy a údržby silnic
Pro fanoušky Unimogu a nesmrtelných aut obecně ještě menší shrnutí. Za šichtu spotřebuje vůz asi 40-60 litrů nafty a pod kapotou pracuje starý naftový motor, který točí při práci asi 1 500 otáček, přičemž červené pole otáčkoměru začíná někde na 2 700 otáčkách. Je to model z roku 2001, má najeto 165 tisíc kilometrů a dříve fungoval v zimě jako sypač. Poslední roky slouží přes zimu jako rezerva a v létě právě pro sekání trávy kolem silnic.
AKTUALITY

15. 9. 2025
Opravy silnic poškozených stavbou D35 pokračují. Práce vyjdou levněji, než se čekalo
Pardubický kraj společně s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) opravuje návozové trasy, které během stavby dálnice D35 poničila těžká technika. Dobrou zprávou je, že díky nižším cenám stavebních prací vyjdou opravy skoro o polovinu levněji oproti původním odhadům.

10. 9. 2025
Drama na osmém ročníku Cestářského rodea rozhodly čtyři sekundy
V pondělí se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje setkali řidiči z třinácti cestmistrovství, aby změřili síly při jízdě zručnosti a utkali se o titul Cestářského rodea, který se každoročně uděluje tomu, kdo nejrychleji projede postavenou trať. Kromě měření sil mají řidiči možnost otestovat si svoje schopnosti před nastávající zimní sezonou.