Sekání trávy podél silnic - v hlavní roli legendární Unimog

7. 9. 2022

Sečení travních porostů je každoroční téma. Ostatně, je to povinnost nás cestářů, která je daná zákonem.

Třikrát za sezónu

Se sekáním nebo chcete-li sečením okolí silnic se začíná zpravidla 1. května a končí se 31. října. V tomto období by měly proběhnout tři seče, to znamená, že každý úsek podél silnic by měl být posekán třikrát.

Legendární Unimog

K dispozici máme krom jiné techniky i Mercedes Unimog, což je svého druhu legenda mezi užitkovými auty. Vybaven je pro potřeby sečení hydraulickou rukou s žací hlavou.

Za den, tedy za nějakých sedm hodin práce, stihne posekat v součtu 15 kilometrů dlouhý pás široký 1,2 metru (což je záběr hlavy). Záměrně zjednodušujeme, aby bylo možné si to lépe představit. Ve skutečnosti se totiž seče na tři nebo čtyři rázy, to znamená několik pruhů vedle sebe, daný úsek je tedy nutné projet několikrát.

Sekání trávy podél silnic - v hlavní roli legendární Unimog

Žádná chirurgie to není

Kdo by si představoval citlivou práci, při které hlava jemně kopíruje povrch pod sebou, možná by byl z reality lehce zklamaný, protože tak citlivé ovládání joystickem není. Hlava je konstruovaná tak, aby po zemi spíše jela - k tomu slouží odvalující se ocelový válec, ocelové tělo je opatřené kluznými plochami, které se doslova „šoupou“ po povrchu. Však taky levou, tedy tu, která přichází do kontaktu s asfaltem, měníme po každé sezóně.

Samotné nože nejsou tak úplně nože, ale jedná se spíše o jakési naostřené lopatky. Je potřeba, aby byla konstrukce především robustní, protože čas od času narazí na pařez, případně něco, co se povaluje v příkopě. Od starých triček, přes koberce, až třeba po ocelový pásek. Všechno musí řidič samozřejmě řešit a z hlavy to někdy pracně vymotat, případně vystříhat. Sekání vysoké nebo mokré trávy tedy není zdaleka vše, s čím se musí stroj potýkat.

Veterán motoparku Správy a údržby silnic

Pro fanoušky Unimogu a nesmrtelných aut obecně ještě menší shrnutí. Za šichtu spotřebuje vůz asi 40-60 litrů nafty a pod kapotou pracuje starý naftový motor, který točí při práci asi 1 500 otáček, přičemž červené pole otáčkoměru začíná někde na 2 700 otáčkách. Je to model z roku 2001, má najeto 165 tisíc kilometrů a dříve fungoval v zimě jako sypač. Poslední roky slouží přes zimu jako rezerva a v létě právě pro sekání trávy kolem silnic.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Jak cestáři pečují o zeleň kolem silnic?

26. 9. 2022

Jak cestáři pečují o zeleň kolem silnic?

Péče o pozemní komunikace není jenom o udržování asfaltového povrchu, ale i blízkého okolí. Souvisí s tím tedy i veškerá flóra, která se podél silnic vyskytuje.

Ostatní
Krajští silničáři mají připravený plán zimní údržby

14. 9. 2022

Krajští silničáři mají připravený plán zimní údržby

Stará a notně otřepaná průpovídka tvrdící, že „až se zima zeptá, co dělali silničáři v létě, budou dělat jako by se nechumelilo“, v Pardubickém kraji rozhodně neplatí. Svědčí o tom na jednu stranu každoročně velmi dobře zvládnutý boj s nástrahami zimy, na stranu druhou právě pečlivé plánování zimní údržby. To už na začátku září úspěšně prošlo připomínkováním a míří k definitivnímu schválení Radou Pardubického kraje.

Oznámení

Další aktuality