Nová technologie usnadní jízdu řidičům

13. 6. 2019

V areálu pardubického sídla Správy a údržby silnic se uskutečnil další technický den. Tentokrát jej silničáři věnovali nové technologii osazení kanalizačních vpustí a revizních šachet do vozovek komunikací. Tato tzv. samonivelační technologie zaručuje delší trvanlivost výsprav a především pohodlnou jízdu po vozovce.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje technické dny svolává sice nepravidelně, ale vždy nabízí aktuální témata a novinky. Součástí technického dne je vždy nejen teoretická, ale i praktická prezentace strojů, technologií či materiálů pro silniční stavitelství.

„Zveme nejen naše zaměstnance a dodavatele, ale i další zástupce společností. Zejména těch, kteří spravují infrastrukturu, která s ukázkou souvisí,“ řekl Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Tentokrát to byli zástupci firem z celého kraje, kteří spravují, vlastní nebo provozují vodovodní a kanalizační infrastrukturu.

„Jako řidiči všichni víme, že propadlý kanál na vozovce jízdu znepříjemňuje. V některých případech hrozí i poškození vozidla. Nerovnosti těchto zařízení způsobují i hluk a vibrace, které obtěžují občany. Tato technologie zmírňuje propadání cizích zařízení umístěných ve vozovce a má delší životnost,“ vyjmenoval přednosti této technologie Miroslav Němec. Takto usazená revizní šachta či kanalizační vpusť kopíruje pohyb vozovky, nikoliv kanalizační šachty, která je proti silnici výrazně tužší. „Jedná se zejména o pohyby části stavby v zimním a letním období, kdy některé části se namrzáním zvedají, naopak v letním období zaznamenávají pokles. Dokonce nám cestářům tato technologie usnadňuje i zimní údržbu,“ dodal Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Při běžném uložení kanalizačních vpustí dochází kvůli dopravní zátěži k propadání šachty, protože poklop na ní leží a šachtu zatěžují statické i dynamické účinky vozidel.  Další poškození způsobuje i zatékající voda nebo střídání teplot v zimním období. Při použití samonivelační technologie poklop neleží přímo na šachtě, zátěž se roznáší do prostoru a šachta se tak nepropadá. „Práce s touto technologií je rychlá, oprava trvá přibližně dvě hodiny. Vpusť nebo revizní poklop je dokonale spojen s okolní silniční konstrukcí,“ přidal další výhody technologie Miloš Akerman, předseda finančního výboru Zastupitelstva Pardubického kraje, který se společně s některými starosty obcí a měst ukázky také účastnil.  

Poprvé byla tato technologie použita už v roce 2010 v Mladé Boleslavi a i po letech jsou kanalizační vpusti ve velmi dobrém stavu. Snahou silničářů teď bude využívat tyto technologie častěji. Uplatní se především u novostaveb silnic a používání této technologie budou vyžadovat i vlastníci příslušné infrastruktury, která je v silnici uložena. 

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

Další fotografie

CO VÁS ZAJÍMÁ

Letošní zima zaměstnává silničáře. Opravy probíhají už nyní

18. 2. 2021

Letošní zima zaměstnává silničáře. Opravy probíhají už nyní

Zatímco konec roku 2020 byl z hlediska zimní údržby srovnatelný s průměrným průběhem, kdy náklady na zimní údržbu za listopad a prosinec lehce přesáhly 35 milionů korun, tak leden a únor 2021 se řadí k velmi tvrdým zimám.

Ostatní Oznámení
Spojení investic znamená kompletní modernizaci

28. 1. 2021

Spojení investic znamená kompletní modernizaci

Vybudovat kanalizaci a za čas opravovat silnici, pod kterou je vedena, nebo dokonce naopak, to není právě efektivní řešení. Nejlepším způsobem je všechny tyto činnosti spojit a udělat najednou. Podmínkou koordinované spolupráce je ale včasné plánování. Vzorovým příkladem by mohl být v Pardubickém kraji průtah obcí Kamenec u Poličky.

Další aktuality