Věděli jste, že o silnice se starají i externisté?
24. 11. 2022
Správě a údržbě silnic Pardubického kraje občas vypomohou externí dodavatelé služeb, což znamená majitelé traktorů, drobní zemědělci a podobně. Funguje to skvěle a je to pro obě strany výhodné.
Ne vždy sypače vystačí
Každé cestmistrovství má nějaký objem techniky, obvykle od čtyř do osmi sypačů, které zároveň zvládají i prohrnovat. Je to počet dimenzovaný na určité podmínky a na to, aby byly komunikace udržovány v předepsaném čase a požadované kvalitě.
Bohužel, příroda občas připraví poněkud enormní nadílku sněhu, eventuálně ledovku, ale to se samozřejmě neděje každý týden. Bylo by zbytečné a neekonomické mít kvůli tomu třeba dvojnásobek sypačů a řidičů, kdyby vyjeli dvakrát za zimu likvidovat kalamitu. Proto existuje elegantnější řešení, které se využívá jen tehdy, kdy je to opravdu potřeba.
Aby traktor v zimě nezahálel
Říká se jim externisté, někdy taky „radličkáři“, ale obecně jsou to zkrátka většinou živnostníci, kteří mají doma traktor. Ten než aby v zimě zahálel, dá se využít třeba právě na prohrnování silnic. Živnostník podepíše smlouvu s SÚS PK, dostane přidělený určitý úsek, zapůjčí mu radlici a za měsíční paušál 2 000 korun drží v zimním období pohotovost. Ve chvíli, kdy mu dispečer zavolá, musí do půl hodiny vyjet a když pracuje, je mu samozřejmě vyplácena nějaká částka za každou hodinu práce.
Využíváme toho často v případech, kdy se nám třeba dva sypače na tři hodiny „zaseknou“ při řešení nějakého kamionu, který nevyjel kopec a zablokoval celou vozovku (což je mimochodem dost častý a typický scénář). Samozřejmě se tato výpomoc řeší i při kalamitách a je třeba ji synchronizovat, aby se třeba nastávalo, že traktor pojede chvíli po sypači a bude po něm shrnovat posyp z vozovky.
Vyžaduje to i jisté oběti
Jaké to má negativa, je asi jasné - měsíční paušál je sice fajn, ale traktor musí být neustále připraven a stejně tak někdo, kdo ho bude řídit. Znamená to, že kdykoliv i jen trochu hrozí sněhové přeháňky, nemůže řidič pít alkohol a dnem i nocí je dostupný na telefonu.
Jednoznačně si ale tuto formu spolupráce každopádně pochvalujeme a našich „radličkářů“ si vážíme. Funguje to bezvadně a externisté hodně pomáhají, když je to nejvíc potřeba.
AKTUALITY

27. 6. 2025
Letní opravy silnic: Kde už se pracuje a co nás ještě čeká
Stavební sezona v Pardubickém kraji běží naplno. Na některých místech už opravy probíhají, další se rozběhnou v průběhu léta. Podívejte se, kde je během letních prázdnin potřeba počítat s omezeními.

20. 6. 2025
V Králíkách vyrostla nová hala na posypový materiál. Přinese lepší podmínky i efektivitu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje v červnu dokončila výstavbu nové skladovací haly v Králíkách. Stavba za více než 18 milionů korun včetně DPH patří mezi největší letošní investice kraje do majetku určeného pro silniční údržbu. Hala zlepší nejen logistiku a kvalitu uskladnění posypových materiálů, ale i pracovní podmínky pro zaměstnance.