Souprava na míru zrychlí a zlevní opravy silnic

2. 7. 2020

Zbrusu nový stroj zaparkoval v Poličce na zdejším cestmistrovství Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Souprava dovezená z Německa nahradí svou třicet let starou předchůdkyni, která se na území celého regionu starala o provádění silničních emulzních nátěrů. Cestářům umožní nové zařízení výrazně prodloužit životnost vozovek, o které se starají.

„Po určité době deseti až dvanácti let se povrch vozovky začne zjednodušeně řečeno otevírat. Vznikají v něm póry,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Nástřikem emulze a drti zabráníme budoucímu rozpadu silnice a prodloužíme její životnost. Tato forma opravy není finančně tak náročná jako pozdější rekonstrukce celé silnice.“

Z Poličky do celého kraje

V žargonu silničářů se soupravě, která dorazila do Poličky, odkud bude vyrážet na opravy silnic v celém kraji, říká výsprávkový vlak. „Do jednoho procesu totiž shromažďuje několik technologických postupů práce, které se dříve musely provádět postupně několika stroji,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Zařízení, které za sebou táhne nákladní vůz, umí rozprostřít emulzi na povrchu silnice, podrtit a uhutnit. Přitom dojde relativně levně, rychle a efektivně nejenom k zakrytí a utěsnění povrchu vozovky, ale také k obnovení jejich protismykových vlastností. „Povrch se zacelí, uzavřou se póry, obnoví se protismykové vlastnosti a vozovce se prodlouží životnost o pět až osm let bez toho, že by se musel pokládat nový asfaltový povrch,“ dodává provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.

Důkladně vybírali

Novou soupravu umožnil silničářům pořídit Pardubický kraj, který Správu a údržbu silnic Pardubického kraje zřizuje. „Peníze byly částečně z rozpočtu a částečně z úspory ze zimní údržby. K tomu jsme také navýšili rozpočet na materiály, aby se se strojem dalo naplno pracovat,“ konstatuje náměstek Kortyš. Rozhodnutí přišlo v pravý čas, doposud používaná zastaralá souprava už je na konci životnosti. A protože zkušeností s ní mají silničáři spoustu, věděli, co mají od německého výrobce chtít. „Naši technici nový stroj velmi řádně odpřipomínkovali, takže lze říci, že je postavený vlastně na míru,“ usmívá se ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Podle vedoucího dopravy a mechanizace Správy a údržby silnic Pardubického kraje Jaroslava Vojty má nová souprava řadu výhod. „Ta hlavní spočívá v šířce pokládky. Dřív jsme se starou soupravou museli silnici projet několikrát, u nové stačí pro celou šířku standardní silnice jedna cesta pro každý pruh,“ říká Vojta. Na soupravě jsou navíc aplikovány nejnovější technologie a je plně programovatelný.

Cenově dostupné opravy

Zatímco pracovní šířka staré soupravy byla jen 2,4 metru, nové zařízení umí nástřik provádět v šíři 3,8 metru. Její rychlost opravy daného silničního úseku je tedy podstatně vyšší. To je významný benefit nejenom z hlediska efektivity práce silničářů, čas a nervy ušetří také řidičům, protože se zkrátí doba omezení provozu.

Významný je i ekonomický přínos. Technologie prodlužující život vozovce o řadu let je nesrovnatelně méně nákladná než standardní oprava. „Cenová relace metru čtverečného je kolem pětatřiceti až čtyřiceti korun za jednovrstvý nátěr, dvouvrstvý stojí mezi osmdesáti a devadesáti korunami. Klasická oprava stejné plochy asfaltovým betonem přijde na tři sta korun a více,“ konkretizuje provozní náměstek Cvrkal. Silničáři přitom díky novému stroji dokáží ošetřit touto technologií až půl milionu metru čtverečných silnic za rok.

Nejen pro krajské silnice

Správa a údržba silnic Pardubického kraje se primárně stará o silniční síť II. a III. třídy v majetku kraje. Nová souprava proto ale zdaleka není omezena jenom na krajské silnice. Levná a efektivní technologie přijde vhod i jiným vlastníkům. „Tyto práce nabízíme také obcím a soukromému sektoru,“ vysvětluje Marian Cvrkal. „Zejména menší obce, kde mají silnice zpevněné pouze asfaltovým recyklátem, tuto technologii vítají. Je levná a ošetření dvojitým nátěrem pro jejich malé zatížení plně dostačuje.“ Nabídky se individuálně kalkulují pro každého poptávajícího a zájem o výkon specializované čety z Poličky je veliký.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Stromy mají svůj význam i  v zimním období

13. 1. 2022

Stromy mají svůj význam i v zimním období

PARDUBICKO - Pod termínem údržba silnic si většina řidičů představuje v zimním období odstraňování sněhu nebo námrazy z vozovky a v létě jejich opravu. Málokdo si přitom uvědomuje, že součástí komunikací protínajících krajinu je i silniční zeleň. S nadsázkou, která má k pravdě blíž, než by se mohlo zdát, se říká, že silničáři jsou zároveň poměrně velkým zemědělským družstvem. Vedle pravidelného sekání trávy podél silnic se musí starat také o křoviny podél cest, odstraňovat náletové dřeviny a ošetřovat stromy. A těch je tolik, že by dohromady daly solidně velký les.

Akce Ostatní
Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

12. 1. 2022

Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

Každoročně se my silničáři setkáváme ze strany řidičů se stížnostmi na naši práci. Zlobí se, že ne všechny silnice jsou perfektně prohrnuté a někdy to trvá i pár hodin, než zvládneme protáhnout úsek, kterým třeba jezdí do práce. Možná by tedy stálo za to přiblížit, jak to vlastně v zimě u nás chodí. Zkusíme ukázat náš pohled a vyvrátit oblíbený mýtus o tom, že silničáři každý rok zaspí.

Ostatní

Další aktuality