Nové cedule na Wonkáči připomínají řidičům pravidla zipování

1. 8. 2024

Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích začala po letech příprav a důkladné infokampani 1. června 2024. Po dvou měsících prací došlo k drobným změnám v dopravním značení a ohraničení stavby. Na základě zpětné vazby od řidičů nechal Pardubický kraj v místě instalovat ceduli připomínající řidičům, jak mají správně „zipovat“. Někteří z nich s tím totiž měli problém a docházelo tak ke zbytečným komplikacím.

Oprava důležité spojnice přes Labe bude v krajském městě trvat až do konce podzimu 2025. Jedná se o jeden z největších aktuálních dopravních projektů s náklady ve výši 183 milionů korun s daní. Vzhledem ke složité dopravní situaci v Pardubicích byla rekonstrukce naplánována tak, aby byl vždy průjezdný jeden pruh v obou jízdních směrech.

Zatím jde vše podle plánu, ale pro přiškrcenou dopravu ve městě je nutné, aby byl ‚Wonkáč‘ průjezdný a nedocházelo tam ke zbytečným komplikacím, které nejsou přímo vyvolané stavbou. Na základě komunikace se správou a údržbou silnic, magistrátem i policií jsme se dohodli, že necháme před mostem na křížení s dalšími komunikacemi nainstalovat infotabuli s pokyny ke správnému zipování. Část řidičů s tím měla problémy a chceme jim tak připomenout jednoduchá pravidla, která mohou svým dílem přispět k plynulosti dopravy. Zatím tam vše jezdí v rámci možností v pořádku, ale s návratem lidí z dovolených a začátkem školního roku očekáváme v září nárůst aut, chceme na to být připravení,“ vysvětluje první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Není zip jako zip

Pravidlo zipování je v české legislativě ustanoveno od roku 2000. Vzniklo za účelem zvýšení plynulosti dopravy v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Ty mohou být rizikovým místem obzvláště na rychlostních komunikacích. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost.

Konkrétně je pravidlo definováno v Zákonu č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu." Více informací najdete například na https://besip.cz/Pro-media/Clanky/Pravidlo-ZIP

Nové ohraničení stanoviště zlepší přehlednost

I další prázdninová změna by měla do budoucna zvýšit bezpečnost a plynulost provozu. Týká se ohraničení místa, kde aktuálně probíhají práce.

Na základě požadavku samosprávy jsme vyměnili ohrazení. Původní bylo plně kovové a snižovalo viditelnost. Nové je drátěné a je přes něj lépe vidět na přechod pro chodce i do jízdních pruhů. Snažíme se tak reagovat na podněty od řidičů, abychom jim co nejvíce usnadnili jízdu přes staveniště a zároveň dodrželi veškeré bezpečnostní standardy,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák s tím, že v současné době se ještě zvažuje možnost umístění přenosných semaforů na přechod pro pěší. Ty by mohly zejména v dopravních špičkách pomoci s plynulostí dopravy.

Řešíme to s odborníky, ale vše chceme nejprve pořádně analyzovat, abychom negativně nezasáhli do provozu. Pokud budeme mít z dat a posudků pozitivní informace, můžeme nechat semafory nainstalovat,“ dodává náměstek Kortyš.

Průjezdný bude vždy jeden pruh v obou směrech

Pardubický kraj plánoval rekonstrukci Wonkova mostu delší dobu. Lana uvnitř konstrukce byla již na konci své životnost a bylo nutné je vyměnit, aby nedošlo k nevratnému poškození mostu. Na základě odborných prohlídek se ukázalo, že s opravou nelze déle čekat. Z těchto důvodů začala v červnu 2024 rekonstrukce mostu Pavla Wonky, která potrvá až do října 2025.

Vzhledem k dopravnímu významu mostu práce probíhají za provozu v režimu 1+1. Vždy tedy bude průjezdný jeden jízdní pruh v jednom směru, zabezpečené jsou samozřejmě i cesty pro chodce a cyklisty. Most bude po dobu rekonstrukce sloužit i vozidlům integrovaného záchranného systému a hromadné dopravě.

Záměr krajská samospráva opakovaně projednávala se zástupci magistrátu, ŘSD a dalšími institucemi, aby se minimalizovala dopravní omezení ve městě. Součástí projektu bylo i veřejné projednání a infokampaň pro obyvatele.

Rekonstrukce pro budoucí generace

Během projektování Pardubický kraj nechal do plánů zapracovat technologické řešení, které do budoucna výrazně usnadní kontrolu a případnou výměnu lan. Ta jsou kriticky důležitá pro zajištění bezpečnosti stavby i provozu na ní. Tyto práce tedy jednou bude možné dělat za minimálních dopravních omezení a uzavírek.

Více informací najdete na www.wonkac.cz.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje
úsek ředitele

AKTUALITY

Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena

25. 11. 2025

Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena

Přibližně 1,6 kilometru dlouhý úsek silnice III/31227 od odbočky na Větrný vrch po křižovatku na parkoviště U Slona na Dolní Moravě byl před několika dny otevřen v režimu předčasného užívání. Část tohoto úseku byla v délce přibližně 400 metrů v loňském roce výrazně poškozena zářijovými povodněmi.

Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí

18. 11. 2025

Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí

Další osud silnice I/35 po dokončení dálnice D35, a to nejen v oblasti Litomyšle, byl tématem jednání zástupců Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnice ČR, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a dalších partnerů v území. Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by mělo velmi výrazně ubýt vozidel, která městem nyní projíždějí. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.

Další aktuality