Jak se opravují silnice - frézování

27. 10. 2022

Při opravách silnic většinou (pokud se nejedná o ojedinělé výtluky) část poškozené vozovky odfrézujeme a na místo se naneseme nový pás asfaltové směsi. Je to levnější než provádět kompletní opravu celé šířky vozovky a zároveň i dostatečně trvanlivé.

Trpící krajnice

Fréza se samozřejmě používá tam, kde je třeba odstranit krytová vrstvu komunikace, nejčastěji se to týká okrajů vozovky. Když se třeba na silnici vyhýbají dva kamiony, dostanou se kola těžkého návěsu na okraj, ten vlivem vysokého zatížení povolí, vrstva asfaltu se ohne a vytvoří se trhliny. Pak už je jenom otázka času, než se vlivem působení vody, mrazu a soli z malé prasklinky stane výtluk. Je-li takových výtluků, či prasklin několik za sebou, přestává dávat smysl opravovat je jednotlivě, případně v zimním období pomocí studené asfaltové směsi.

Jak se opravují silnice - frézování

Není z nejrychlejších

V tu chvíli přichází ke slovu nejprve fréza. Wirtgen W 60 Ri je vskutku zajímavý stroj! Jeho hmotnost je sedm tun, zdvihový objem čtyřválcového motoru je 4,1 litru a pohání ho nafta. Kdo od takového objemu očekává vysoké výkony a skvělou dynamiku, bude asi zklamaný. Podle oficiálních specifikací totiž zvládne „jen“ 105 kW a maximální rychlost je oslnivých 12 km/h. Rychlost provozní je 48 metrů za minutu.

Frézuje i zarovnává

To hlavní se ale ukrývá dole - buben s něčím, co by se možná dalo nazvat břity, ačkoliv ony to vlastně břity až tak moc nejsou. Jedná se spíš o tupé hroty, které narušují povrch pod bubnem a doslova ho drtí. Výsledek, tedy drť a kousky toho, co před pár sekundami byla vozovka, pak putují na pásový dopravník a odtud ideálně na korbu nákladního auta, se kterým fréza spolupracuje (tyhle specializované stroje jsou většinou dost logisticky závislé).

Buben s tupými hroty pro drcení povrchu

Frézovat se dá prakticky jakákoliv silnice a jde nastavit jak hloubka, tak i sklon, Wirtgen W 60 Ri totiž stojí na něčem, co by se dalo nazvat hydraulické portálové nápravy. Je tedy možné buben i naklonit a frézovat ze šikma. Co se hodí, a rádi toho využíváme, je možnost nechat frézu pracovat v nulové výšce. Nebere tedy povrch pod sebou, ale jen hrboly, které zarovná s povrchem. Výborně se to hodí na zvlněné okraje vozovky. Maximální hloubka frézovaného pruhu je 21 centimetrů a šířka bubnu, tedy jeho záběr, je 60 centimetrů.

Jedna na kraj

Vše samozřejmě řídí vedoucí pracovní čety nebo řidič frézy, což je člověk, který musí projít několika školeními, zkouškami a dost dlouhou praxí. K dispozici má docela moderně vypadající stanoviště, kde nechybí ani barevné displeje, nicméně je tam docela kravál a ochranu před klimatickými podmínkami tvoří maximálně stříška.

Bohužel nemáme takový luxus, abychom na každém cestmistrovství, či provozu měli jednu frézu. V Pardubickém kraji jsou dvě, které si mezi sebou jednotlivá cestmistrovství půjčují i s vyškolenou partou. Za den práce každopádně fréza spotřebuje asi 50-80 litrů nafty.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

17. 10. 2024

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

16. 10. 2024

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.

Další aktuality