Pardubický kraj letos zahájí projektování unikátního „dřevobetonového“ mostu v Dolní Čermné
5. 2. 2024
Náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš v lednu navštívil jihočeskou firmu Nema, která se specializuje na výrobu dřevostaveb všeho druhu. Zástupci Pardubického kraje a Správy a údržby silnic (SÚS Pk) si chtěli v praxi ověřit technické specifikace inovativních dřevěných mostů. Ty by oproti klasickým železobetonovým konstrukcím měly umožnit rychlejší výstavbu, být levnější a do budoucna pomoci i se snižováním uhlíkové stopy.
Mosty postavené kombinací dřeva a betonu mají podle ohlasů z praxe několik výhod oproti tradičním konstrukcím a do budoucna nabízí zajímavou alternativu k zavedeným postupům. Jejich význam by navíc mohl v budoucnu narůstat s ohledem na novou legislativu. V České republice v současné době stojí pouze jeden most založený na nové technologii ve Volyni, ale již brzy se začne v Třebíči s výstavbou druhého z dílny společnosti Nema. Krajská samospráva chce nový postup vyzkoušet i v našem regionu, konkrétně v Dolní Čermné. „Jedná se o most ev. č. 314-003 na silnici III. třídy. Letos budeme projektovat, příští rok stavět. Jedním z hlavních benefitů této technologie je rychlejší instalace. Dalšími pak nižší cena na pořízení a snížení uhlíkové stopy. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale i toto je do budoucna věc, na kterou se musí brát ohled. Použitím dřeva snížíme zátěž na životní prostředí, protože jeho zpracování, transport a použití je méně náročné než například u železa, které v konstrukci mostu výrazně nahradí. Co se životnosti týče, je garantována stejná jako u klasických mostů. Vše se samozřejmě ukáže až v praxi, proto chceme postavit nejdřív menší most na méně frekventované silnici. Pokud se metoda osvědčí, můžeme ji rozvíjet a používat více, čímž kraj bude šetřit nejenom peníze, ale i přírodu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Rychlejší, levnější a se stejnou životností. Navíc i z kůrovcového dřeva
Za novým postupem, při kterém se na betonový základ umisťuje konstrukce z lepeného lamelového dřeva, stojí tým odborníků z České zemědělské univerzity v Praze, kteří ve spolupráci s tuzemskými stavebními firmami metodu uvádějí do praxe. Dřevo je chemicky ošetřené nástřikem polyureou, která ho chrání před vnikem vody. „Most samotný má čidla, která hlásí, zda nedošlo k průniku vody dovnitř konstrukce. Pokud by se tak stalo, systém včas upozorní techniky na to, že došlo k porušení hydroizolace a je potřeba oprava. Nová metoda je podle ohlasů z praxe rychlejší na realizaci, levnější a dá se při ní využít kůrovcové dřevo. Ne všechny mosty se samozřejmě má smysl ze dřeva stavět, ale u menších staveb by to mohlo být výhodné, a proto chceme vše vyzkoušet v pilotním projektu,“ uvedl Zdeněk Vašák, ředitel SÚS Pk.
Pardubický kraj chce v praxi dřevěné konstrukce vyzkoušet i kvůli tomu, že stavebníci dlouhodobě upozorňují na to, že od sametové revoluce nebyl v České republice otevřený jediný nový kamenolom. Povolenky na další těžbu v těch stávajících majitelé dostávají velice obtížně a do horizontu 10 let očekává stavební průmysl masivní nedostatek tuzemského kameniva, které je nutné pro opravy silnic. V tom případě bude nutné kamen dovážet, nebo ve vhodných případech využívat jiné materiály.
AKTUALITY
25. 11. 2025
Na Dolní Moravě se opět jezdí, silnice byla před pár dny otevřena
Přibližně 1,6 kilometru dlouhý úsek silnice III/31227 od odbočky na Větrný vrch po křižovatku na parkoviště U Slona na Dolní Moravě byl před několika dny otevřen v režimu předčasného užívání. Část tohoto úseku byla v délce přibližně 400 metrů v loňském roce výrazně poškozena zářijovými povodněmi.
18. 11. 2025
Co s I/35 po dokončení dálnice? Kraj, město a ŘSD řeší průtah Litomyšlí
Další osud silnice I/35 po dokončení dálnice D35, a to nejen v oblasti Litomyšle, byl tématem jednání zástupců Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnice ČR, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a dalších partnerů v území. Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by mělo velmi výrazně ubýt vozidel, která městem nyní projíždějí. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.