Drama na osmém ročníku Cestářského rodea rozhodly čtyři sekundy

10. 9. 2025

V pondělí se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje setkali řidiči z třinácti cestmistrovství, aby změřili síly při jízdě zručnosti a utkali se o titul Cestářského rodea, který se každoročně uděluje tomu, kdo nejrychleji projede postavenou trať. Kromě měření sil mají řidiči možnost otestovat si svoje schopnosti před nastávající zimní sezonou. 

Z pohledu silničářů to zdaleka není zábava, jde o příležitost se zdokonalovat. Je vidět, že řidiči takto vybavená vozidla velice dobře znají a mají naježděno. Je to dobrý trénink na zimní sezonu, kdy už nejde o barely, průjezdní brány nebo imitaci garáží, ale o skutečná auta, krajnice a další překážky. Řidiči, které jsem měl možnost při jízdě sledovat, byli perfektní. Naskytla se i příležitost nechat se po trati svézt a vidět rozhled přes radlici seshora z kabiny. Je každopádně potřeba mít zkušenosti, zručnost a pevné nervy. Kdo si do takového auta sedne poprvé, nemá moc šancí trať projet,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr, který jízdám přihlížel. 

Soutěžnímu klání přihlížel také ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. „Myslím, že naši řidiči ukázali, že jezdit takovým autem není nic jednoduchého a je potřeba smeknout klobouk před jejich schopnostmi. Benefitů má Cestářské rodeo hned několik. Je to příprava na zimní údržbu, kdy si řidiči mohou po létě zase „osahat“ sypač a osvěžit si svoje dovednosti. Mohou mezi sebou soutěžit, potkat se navzájem, vyměnit si zkušenosti a popovídat si o práci na různých cestmistrovstvích, o autech a další technice,“ sdělil Vašák.

A jak celá soutěž probíhá? Jednotliví soutěžící, kterých bylo letos 25, absolvují dvě měřené jízdy. Nezáleží pouze na čase, ale také na tom, jak přesní při své jízdě jsou. Trestné body získávají za kontakt s barely a dalšími překážkami, za špatné zastavení nebo nepřesný posun dílce radlicí. Trestné body znamenají trestné vteřiny, které se jim v cíli připočítávají k času, za který zvládli trať projet. O vítězi letos rozhodly pouhé čtyři sekundy. 
 

Je potřeba jet rychle a čistě, říká vítěz

Zvítězil Pavel Bareš z cestmistrovství v Holicích. „První jízda byla rozpačitá, ale v té druhé už se to povedlo. Recept je jednoduchý, musí se to jet rychle a čistě,“ smál se v cíli vítěz, který nejenže zvítězil, ale postoupil také do celorepublikového kola. Na rodeo prý nijak zvlášť netrénuje, stačí mu pravidelné pracovní nasazení.

Na druhém místě skončil Milan Rybenský z pardubického cestmistrovství. „Druhé místo ještě nemám, takže se zadařilo. Nepovedla se mi spousta věcí, vliv má nervozita a já jsem nervózní člověk. Jsem rád, že opět budu na republikovém kole. Uvidím kluky, které jsem dlouho neviděl, a budu se snažit udělat dobrý výsledek,“ řekl Rybenský, který také postoupil do republikového kola. Posledním postupujícím je Aleš Mergl z cestmistrovství v Holicích, který za vítězem zaostal o sedm vteřin.

Celý den se povedl, cíl byl naplněn. Do příštího ročníku tedy zkusíme akci ještě trochu rozšířit a přidat další „dimenzi“, kdy by do areálu na sledování soutěže a ke vzájemnému setkání dorazili i další kolegové z ostatních cestmistrovství a vytvořili ještě bouřlivější kulisu a týmovou podporu,“ doplnil Ladislav Valtr.

Oddělení komunikace a vnějších vztahů
Autor článku