Doprava má v kraji pro letošek velké plány
8. 3. 2022
Jaký bude v Pardubickém kraji letošní rok v oblasti dopravy? To bylo jedno z hlavních témat pracovního setkání, které společně s Pardubickým krajem, krajskou hospodářskou komorou, spoluzorganizovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Odborníci z jednotlivých odvětví oboru si tady vyměňovali nejen zkušenosti, vzájemně si představovali svoje plány pro rok 2022.
Ačkoliv je jasné, že z hlediska národního hospodářství bude nutné s finančními zdroji obecně pracovat obezřetněji, nemělo by v Pardubickém kraji dojít k žádným dramatickým propadům. A to ani přesto, že předcházející rok byl alespoň v oblasti silničního hospodářství rekordní. „Na investice do silniční infrastruktury šla zatím nejvyšší částka v historii správy silnic,“ potvrzuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Jen naše organizace emitovala zhruba dvě a půl miliardy korun. Pardubický kraj prostřednictvím programu IROP investoval také značnou částku, přesahující miliardu korun. Dohromady tak bylo k dispozici přes tři a půl miliardy korun pro běžnou údržbu, opravy, rekonstrukce, modernizace a výstavbu silnic II. a III. třídy. To se asi hned tak opakovat nebude. Přesto letošní rok v rovině návrhů vypadá z hlediska financí poměrně dobře.“
To potvrzuje 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Na dopravu jsme v letošním rozpočtu dostali dvěstě milionů, k tomu máme příslib dalších třista milionů z dobrého výběru daní za loňský rok. Můžeme počítat s příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury a také čtyřmi sty miliony na dálniční přivaděče,“ konstatuje náměstek. „Celková částka, včetně provozních prostředků, se tak téměř blíží tomu, co bylo k dispozici v loňském roce.“ Již nyní je k dispozici téměř jistá částka přesahující 1,5 mld. Kč. O dalších finančních prostředcích se jedná s ministerstvem dopravy a ŘSD ČR.
Zdá se, že i přes složitou ekonomickou situaci, dojde k realizaci všech naplánovaných investičních akcí. „Největší přání je opravit co nejvíc silnic II. a III. třídy, to je alfa a omega. A samozřejmě dálniční přivaděče,“ nastiňuje plány náměstek Kortyš. „Pracovat se bude na spojce na Dašice, čeká nás Rokytno a Býšť.“ Také se budou opravovat silnice dotčené výstavbou D35, které tvořily návozové trasy.
Opravovat se budou krajské silnice
Jako nikdy nekončící kolotoč se opět rozjedou i zmíněné opravy krajských silnic, tedy komunikací II. a III. třídy. Podle náměstka hejtmana je v plánu například oprava silnice u Hrachoviště. „Název obce je docela přiléhavý i ke stavu zdejší silnice, protože to je opravdu úplná hrachovina. Jednalo se o jednu z návozových tras stavby dálnice, takže ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR se na její opravu vrhneme co nejdříve,“ uvádí konkrétní příklad Kortyš.
V souvislosti s opravami krajských silnic je potěšující informací, že regionům i letos prostřednictvím SFDI přispěje stát. To bylo na jednání čerstvou novinkou získanou jen den předtím na jednání krajských radních pro dopravu s ministrem dopravy. Právě tam totiž podle Kortyše přislíbil Martin Kupka, že i letos stát opravy regionálních komunikací podpoří touto částkou. To pro silnice II. a III. třídy v Pardubickém kraji znamená přibližně čtvrtmiliardovou injekci. Na ještě větší státní pomoc s podfinancovanou sítí regionálních komunikací se kraje mohou těšit od příštího roku. V programovém prohlášení nové vlády slibuje kabinet Petra Fialy rozdělovat mezi ně každoročně šest miliard. „To by pro náš kraj znamenalo, při rozdělení podle délky silniční sítě jednotlivých regionů, každý rok 320 až 350 milionů korun,“ přibližuje náměstek Michal Kortyš, toho těší, že stát je připravený pravidelně přispívat, aniž by kraje musely každoročně příspěvek vyjednávat. „To je velmi příjemná zpráva,“ dodává k tomu šéf silničářů Miroslav Němec. „Musím konstatovat, že stát na problematice oprav krajských silnic participuje významněji od roku 2017. Nejsou to sice peníze, které by zásadním způsobem řešily podreprodukovanost silničního majetku, dokážou ale odvrátit havarijní stavy silnic a mostů, které by jinak narůstaly.“
Velké letošní téma - mosty
Ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje v této souvislosti připomíná další významnou pomoc. Tou je od loňska fungující dotační program zaměřený na mosty. V letošním roce by z něj Pardubický kraj chtěl získat částku dosahující téměř stomilionové hranice. Zda to bude možné, to bude jasnější, až stát přejde z režimu rozpočtového provizoria. „Pokud tyto prostředky získáme, ubude nám starost s financováním opravy mostu Pavla Wonky a řečanského mostu,“ říká ředitel Miroslav Němec.
Mosty jsou ostatně jedním z velkých témat letošní sezóny v Pardubickém kraji. „Jsou to záležitosti, na které se už dlouho chystáme a které jsou nad rámec našich možností,“ vysvětluje náměstek hejtmana Kortyš. „Most v Řečanech by měl vyjít na zhruba 260 milionů, Wonkův most pak na 170 milionů korun.“
Spojnice dvou říčních břehů je námětem k přemýšlení i pro Statutární město Pardubice. To se musí zabývat ne zcela dobrou kondicí mostu kapitána Bartoše, který je klíčový pro dopravu od vlakového nádraží směrem na sídliště Polabiny. „V současné době je zastabilizovaný, poslední dva roky jsme na něm prováděli údržbové práce. Zároveň jsme při nich zjistili, že je potřeba připravit generální rekonstrukci,“ popisuje situaci primátor Pardubic Martin Charvát. Plány na pracovním setkání popsal jeho náměstek, který má dopravu v gesci, Petr Kvaš. „Město zadalo první studijní práce, abychom se mohli rozhodnout, jestli most v této lokalitě budeme chtít opravit nebo budeme chtít vybudovat most úplně nový. Ten stávající je tak opotřebený, že se buď bude muset kompletně zrekonstruovat, nebo ho budeme muset nahradit novou stavbou,“ vysvětluje Kvaš. Dodává, že v obou případech se město musí připravit na investici kolem sta milionů korun. Samotná akce ale není záležitostí letošního roku, primátor odhaduje ještě přinejmenším dva roky pro nutnou přípravu této investice. S tou by mohl městu pomoci Státní fond dopravní infrastruktury, podobně jako se to stalo v případě nadjezdu Kyjevská.
Rozvoj železnice i letiště
Investice do dopravy v Pardubickém kraji v roce 2022, to nejsou jen silnice. Jedním z účastníků pracovního setkání byl i generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, který potvrdil, že mnohé čeká i železniční síť. V jejím rámci se pokračuje s modernizací železničního uzlu Pardubice s navazující tratí ve směru na Hradec Králové, rekonstrukcí trati Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, kde se opraví i staniční budova. A udržet tempo oprav staničních objektů je jedním z cílů, které Svoboda zmínil. „Máme v plánu rekonstrukci železniční stanice Letohrad. Stále se zabýváme i další modernizací uzlu Česká Třebová. To je ale ve fázi příprav,“ uvádí generální ředitel Svoboda. „V Pardubickém kraji v současné době probíhá realizace staveb v součtu za deset miliard, samozřejmě rozložených v čase.“ Rozjetých investic se přitom podle Svobody nijak nedotýká skutečnost, že úvod nového roku začala země s rozpočtovým provizoriem.
Velké plány si na letošní rok dělá i pardubické letiště, byť se tolik netýkají investičních akcí. Ruch stavebních strojů čeká letecký přístav, který společně sdílí civilní a vojenskou část, až napřesrok. To se, jak na pracovním setkání uvedl předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Koprivňanský, bude provádět rekonstrukce zdejší ranveje. Letošek bude u civilní části letiště o snaze opět zvýšit počty odbavených cestujících. „Loni jsme odbavili necelých jednaosmdesát tisíc cestujících, což je meziroční nárůst o skoro sto čtyřicet procent,“ přibližuje manažerka rozvoje a marketingu letiště Mária Ministrová. „Letos chceme vrátit oblíbené letní destinace, které se z Pardubic už v minulosti létaly, což je Turecko, Bulharsko a řecké ostrovy.“
Zdroj: Krajské noviny, únor 2022
CO VÁS ZAJÍMÁ
8. 10. 2024
Úprava harmonogramu 1. fáze rekonstrukce Wonkova mostu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) společně se společnostmi Chládek a Tintěra, Pardubice a DYWIDAG informují veřejnost o úpravě harmonogramu 1. fáze etapy rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích. Ta měla podle původního plánu skončit 9. listopadu 2024, ale kvůli úpravám technologických postupů potrvá do února 2025. Pro motoristy se nic nemění, most bude i nadále průjezdný dvěma jízdními pruhy.
2. 10. 2024
Až zima udeří! Krajští silničáři jsou připraveni zajistit sjízdnost přes 3000 kilometrů silnic
Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se připravuje na údržbu komunikací II. a III. třídy v našem regionu. V krajském rozpočtu je pro tyto účely vyčleněno celkem 150 milionů korun. Zimní údržba je naplánována od listopadu do konce března.