Cestáři trénovali na zimu

13. 9. 2018

V České republice se už několik let konají soutěže jízdy zručnosti řidičů vozidel zimní údržby. Poprvé se „firemní kolo“ uskutečnilo také v Pardubicích v rámci příspěvkové organizace kraje, Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Dva nejlepší zaměstnanci – řidiči teď postupují do celorepublikového finále a pokud se jim zadaří i tam, mohou reprezentovat Českou republiku i na mezinárodních soutěžích.

Jízdy zručnosti, neoficiálně nazývané jako „cestářské rodeo“, mají svoji tradici ve skandinávských zemích nebo třeba v USA. V České republice je nejdéle pořádají na Vysočině (10 let) a Jihomoravském kraji (12 let).  Cílem soutěže je prověřit řidiče vozidla zimní údržby a jejich schopnosti. „Je skoro už národním sportem kritizovat práci silničářů a říkat, že je zase zima překvapila. A já je bráním, protože vím, že svou práci dělají zodpovědně a jak nejlépe umí. A když pak vidím – třeba jen při těchto soutěžích – jak náročné je vozidlo obsluhovat, smekám před nimi klobouk. Při soutěži jezdí po suchém povrchu, v zimě se ale musí vypořádat s daleko horšími podmínkami,“ komentoval soutěž Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu. „Je to sport, i práce. A mě velmi těší, že náš kraj patří mezi uchazeče o pořádání celorepublikové soutěže v roce 2019.“

Soutěže se konají v rámci příprav před zimním obdobím, a proto také simulují reálné překážky, se kterými se řidiči mohou v praxi setkat. „Uměle postavená dráha může sice vypadat mnohem lehčí než v samotném provozu, ale řidiči ji musí absolvovat v plné výbavě. To znamená ve vozidle osazeném radlicí a posypovou nástavbou s rozmetadlem. Musí prokázat obratnost, správný odhad a své řidičské schopnosti,“ popisuje podobu soutěže Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Řidiči například musí projet mezi barely, zastavit na minimálním vyhrazeném prostoru, přesunout překážku radlicí apod. Jezdí se na přesnost, ale také na čas. Pardubický kraj budou na celorepublikové soutěži v Českých Budějovicích reprezentovat Milan Laštůvka z cestmistrovství Hlinsko a Jiří Bureš ze Svitav.

Jízdy zručnosti mají ještě jedno důležité poslání. Jde zároveň o setkávání pracovníků z jednotlivých cestmistrovství a s techniky. Napříč krajem dochází k výměně zkušeností nejen o vozidlech zimní údržby, ale i vlastní přípravě, provádění a specifických nárocích zimní údržby v jednotlivých lokalitách kraje.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

Fotografie z cestářského rodea

CO VÁS ZAJÍMÁ

Stromy mají svůj význam i  v zimním období

13. 1. 2022

Stromy mají svůj význam i v zimním období

PARDUBICKO - Pod termínem údržba silnic si většina řidičů představuje v zimním období odstraňování sněhu nebo námrazy z vozovky a v létě jejich opravu. Málokdo si přitom uvědomuje, že součástí komunikací protínajících krajinu je i silniční zeleň. S nadsázkou, která má k pravdě blíž, než by se mohlo zdát, se říká, že silničáři jsou zároveň poměrně velkým zemědělským družstvem. Vedle pravidelného sekání trávy podél silnic se musí starat také o křoviny podél cest, odstraňovat náletové dřeviny a ošetřovat stromy. A těch je tolik, že by dohromady daly solidně velký les.

Akce Ostatní
Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

12. 1. 2022

Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!

Každoročně se my silničáři setkáváme ze strany řidičů se stížnostmi na naši práci. Zlobí se, že ne všechny silnice jsou perfektně prohrnuté a někdy to trvá i pár hodin, než zvládneme protáhnout úsek, kterým třeba jezdí do práce. Možná by tedy stálo za to přiblížit, jak to vlastně v zimě u nás chodí. Zkusíme ukázat náš pohled a vyvrátit oblíbený mýtus o tom, že silničáři každý rok zaspí.

Ostatní

Další aktuality