Věděli jste, že o silnice se starají i externisté?

24. 11. 2022

Správě a údržbě silnic Pardubického kraje občas vypomohou externí dodavatelé služeb, což znamená majitelé traktorů, drobní zemědělci a podobně. Funguje to skvěle a je to pro obě strany výhodné.

Ne vždy sypače vystačí

Každé cestmistrovství má nějaký objem techniky, obvykle od čtyř do osmi sypačů, které zároveň zvládají i prohrnovat. Je to počet dimenzovaný na určité podmínky a na to, aby byly komunikace udržovány v předepsaném čase a požadované kvalitě.

Bohužel, příroda občas připraví poněkud enormní nadílku sněhu, eventuálně ledovku, ale to se samozřejmě neděje každý týden. Bylo by zbytečné a neekonomické mít kvůli tomu třeba dvojnásobek sypačů a řidičů, kdyby vyjeli dvakrát za zimu likvidovat kalamitu. Proto existuje elegantnější řešení, které se využívá jen tehdy, kdy je to opravdu potřeba.

Aby traktor v zimě nezahálel

Říká se jim externisté, někdy taky „radličkáři“, ale obecně jsou to zkrátka většinou živnostníci, kteří mají doma traktor. Ten než aby v zimě zahálel, dá se využít třeba právě na prohrnování silnic. Živnostník podepíše smlouvu s SÚS PK, dostane přidělený určitý úsek, zapůjčí mu radlici a za měsíční paušál 2 000 korun drží v zimním období pohotovost. Ve chvíli, kdy mu dispečer zavolá, musí do půl hodiny vyjet a když pracuje, je mu samozřejmě vyplácena nějaká částka za každou hodinu práce.

Využíváme toho často v případech, kdy se nám třeba dva sypače na tři hodiny „zaseknou“ při řešení nějakého kamionu, který nevyjel kopec a zablokoval celou vozovku (což je mimochodem dost častý a typický scénář). Samozřejmě se tato výpomoc řeší i při kalamitách a je třeba ji synchronizovat, aby se třeba nastávalo, že traktor pojede chvíli po sypači a bude po něm shrnovat posyp z vozovky.

Vyžaduje to i jisté oběti

Jaké to má negativa, je asi jasné - měsíční paušál je sice fajn, ale traktor musí být neustále připraven a stejně tak někdo, kdo ho bude řídit. Znamená to, že kdykoliv i jen trochu hrozí sněhové přeháňky, nemůže řidič pít alkohol a dnem i nocí je dostupný na telefonu.
Jednoznačně si ale tuto formu spolupráce každopádně pochvalujeme a našich „radličkářů“ si vážíme. Funguje to bezvadně a externisté hodně pomáhají, když je to nejvíc potřeba.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

15. 5. 2024

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

V sobotu 1. června začne dopředu dlouho avizovaná rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, která bude trvat až do podzimu příštího roku. Oprava je nutná kvůli nevyhovujícímu technickému stavu mostu. Kvůli probíhajícím pracím bude provoz zúžený do dvou pruhů.

Stavební sezona začala

6. 5. 2024

Stavební sezona začala

Stavební sezóna už je v plném proudu! Ta letošní má být v oblasti silničního hospodářství jedna z nejnákladnějších v historii Pardubického kraje. Samospráva plánuje na rekonstrukce silnic a mostů vynaložit téměř tři miliardy korun včetně daně. Celkem se má letos začít či dokončit zhruba sto projektů, projekční příprava probíhá na dalších téměř 70.

Další aktuality