Posypové materiály - čím vším bojujeme se sněhem a náledím

24. 1. 2023

V zimě silnice nejen prohrnujeme, ale i posypáváme. Co vše k tomu používáme? A jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých posypových materiálů?

Posypové materiály - čím vším bojujeme se sněhem a náledím

Posyp solí

Zdá se to vcelku jednoduché - na silnici nasypeme sůl v krystalické podobě a tím jsme hotovi. Jenže ono tak jednoduché není. Předně máme nějakou normu, kterou nesmíme překročit, konkrétně jde o 60 gramů na metr čtvereční vozovky na den. Důvodem limitu je ochrana půdy proti přesolení.

Sypeme drcenou solí, která se zkrápí solankou, což je solný roztok v koncentraci 19-21 %. Sůl se tím navlhčí, takže se pak lépe udrží na vozovce. Kropení probíhá těsně předtím, než sůl opustí sypač, respektive rozmetací zařízení.

Posyp solí

Obvykle kupujeme posypovou sůl sypanou a jemnější sůl na solankový roztok v pytlích. V loňském roce jsme měli trochu problémy s dodávkami, protože důl nestíhal uspokojovat poptávku. Krom cestářů totiž zásobuje i výrobce fyziologických roztoků pro nemocnice. Ačkoliv je soli v podzemí dostatek na více jak sto let dopředu, patrně vlivem pandemie a opatření proti ní, těžba nestíhala a sůl výrazně zdražila.

Posyp pískem

Někde sůl použít nemůžeme, což se týká zejména chráněných krajinných oblastí a silnic v blízkosti zdrojů pitné vody. Když už pískem sypeme, tak pískem smíchaným s drtí. Směs vytvoří větší třeni mezi pneumatikami a zmrzlým povrchem vozovky.

Jenže písek má i svá negativa. V podstatě jen vytváří určité tření, aby se kola měla při jízdě o co opřít. Led a sníh však aktivně nerozpouští, stačí chvíle hustého sněžení, které písek zasype a jsme tam, kde jsme byli - můžeme sypat znovu.

Písek je navíc docela pracný. Posypem zdaleka nekončíme, na jaře po sobě musíme uklidit, což dělají zametače a jsou s tím spojeny další náklady navíc. Smetený písek není moc čistý, je v něm spousta prachu, hlíny a dalšího nepořádku. Jeho forma už není sypká, jedná se spíš o jakousi „kejdu“, takže končí na skládce. Z pomyslného souboje písek vs. sůl tak vyjde lépe sůl.

Chlorid vápenatý jako dálniční specialita

Opravdu kritické komunikace, jako třeba dálnice a některé silnice prvních tříd můžeme sypat chloridem vápenatým. Je sice asi pětkrát dražší než posypová sůl, ale účinkuje i za teplot pod -30 °C. Navíc je chlorid vápenatý oproti soli více hygroskopický, takže rychleji rozmrazuje led na silnici. Nepoužívá se většinou samotný, ale ve směsi s posypovou solí, nebo jako solankový roztok s koncentrací asi 25 %. Výhodou je i fakt, že chlorid vápenatý reaguje při styku s vodou exotermicky – generuje teplo. Sůl je naopak v této situaci endotermická.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

15. 5. 2024

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

V sobotu 1. června začne dopředu dlouho avizovaná rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, která bude trvat až do podzimu příštího roku. Oprava je nutná kvůli nevyhovujícímu technickému stavu mostu. Kvůli probíhajícím pracím bude provoz zúžený do dvou pruhů.

Stavební sezona začala

6. 5. 2024

Stavební sezona začala

Stavební sezóna už je v plném proudu! Ta letošní má být v oblasti silničního hospodářství jedna z nejnákladnějších v historii Pardubického kraje. Samospráva plánuje na rekonstrukce silnic a mostů vynaložit téměř tři miliardy korun včetně daně. Celkem se má letos začít či dokončit zhruba sto projektů, projekční příprava probíhá na dalších téměř 70.

Další aktuality