Bezpečnost silničního provozu je pro silničáře Pardubického kraje velkou prioritou

15. 4. 2022

Pardubický kraj, respektive Správa a údržba silnic Pardubického kraje, věnuje bezpečnosti prvořadou pozornost. Lidské životy jsou to nejcennější, co se pohybuje na komunikacích. Plechy a hmotné škody jsou až druhořadé. Převážná část bezpečnosti a plynulosti silničního provozu je ovlivňována stavebnětechnickým stavem řešení komunikací. Chování účastníků silničního provozu predikuje stavebnětechnický stav. Teprve potom následuje dopravní značení, které potvrzuje skutečnost určitého rizika pro účastníka silničního provozu. Nejvíce ohroženi v silničním provozu jsou chodci a cyklisté. Kromě helmy cyklisté nemají na sobě žádné bezpečnostní prvky. Oděv je při nárazu neuchrání.

Státní fond dopravní infrastruktury myslí na tyto ohrožené skupiny. Jedním z jejich dotačních titulů je bezpečnost silničního provozu. Správa a údržba silnic Pardubického kraje se o tyto dotační tituly zajímá a realizuje je. „Byli jsme úspěšní v roce 2021. Získali jsme celou částku 15 miliónů korun“, dodal Miroslav Němec ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Z této alokované částky se bude v Pardubickém kraji řešit bezpečnost na těchto komunikacích:

  • II/322 DAŠICE
  • II/360 LANŠPERK
  • II/312 LICHKOV
  • II/368 MORAVSKÁ TŘEBOVÁ
  • II/324 PARDUBICE, UL. CHRUDIMSKÁ
  • II/324 PARDUBICE, WONKŮV MOST
  • II/644 MĚSTEČKO TRNÁVKA
  • II/360 DOLNÍ ÚJEZD
  • II/333 PŘELOUČ
  • II/358 CHRAST
  • II/360 ŠEDIVEC
  • II/355 HOLETÍN
  • III/36625 HRADEC NAD SVITAVOU
  • III/34026 CHRUDIM
  • III/3576 VYSOKÉ MÝTO, UL. KPT. POPLERA

Předpokládá se, že se vše bude projektovat a realizovat v letošním roce. Silničáři v Pardubickém kraji budou letos také pracovat na odstranění nehodových lokalit. Prioritu dostává křižovatka silnic II/358 a II/306 a III/35629 ve Skutči. Silničáři se zaměří i na změnu příčného sklonu vozovky na silnici II/358 ve stoupání ze Skutče na Přibylov.

Bezpečnost silničního provozu má i jiné prvky. Cyklostezky a chodníky jsou tou další problematikou. O finanční podporu na SFDI na tyto projekty žádají obce a města. Cyklostezek v Pardubickém kraji se připravuje mnoho. Největším projektem je cyklostezka z Pardubic na Hradec Králové přes Jaroměř až na Kuks. Jedná se o cyklostezku, která vede Polabím. Ta bude navazovat dále na Děčín až do Německa. Plánují se také menší cyklostezky, které propojí obce nebo jejich místní části.

„Všechna města a obce cyklostezky připravují. Nyní je rozpracována trasa pro cyklisty Orel – Slatiňany. Je to reakce na vybudovaný obchvat Slatiňan a Chrudimi, kde došlo ke změně dopravních poměrů. Takových případů jsou v našem kraji desítky“, poznamenal Miroslav Němec.

U těchto cyklostezek se na daných projektech podílí i SÚS Pk kvůli stavebně technickým požadavkům, jako je například odvodnění či veřejné osvětlení, poskytnutí pozemků.

Bezpečnost je řešena i při rekonstrukci či výstavbě nového mostu, kde silničáři už budují chodníky a pruhy pro cyklisty. Rozdíl mezi pruhem pro cyklisty a cyklostezkou je, že cyklostezka je určena jen cyklistům. Cyklopruh je oddělená část vozovky, většinou podélnou čárou souvislou, s piktogramy cyklisty.

Pro bezpečnost silničního provozu jsou důležitá i stavebně technická řešení jednotlivých komunikací. Závažnou součástí jsou smykové vlastnosti živičných vrstev. Silničáři smykové vlastnosti řeší ve všech meteorologických podmínkách, tedy jak za mokra, tak i za sucha. „V této oblasti jsme velmi inovativní, protože vyrábíme tiché kryty vozovek. Současně tato technologie má nadstandartní protismykové vlastnosti“, doplnil Němec.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

15. 5. 2024

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

V sobotu 1. června začne dopředu dlouho avizovaná rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, která bude trvat až do podzimu příštího roku. Oprava je nutná kvůli nevyhovujícímu technickému stavu mostu. Kvůli probíhajícím pracím bude provoz zúžený do dvou pruhů.

Stavební sezona začala

6. 5. 2024

Stavební sezona začala

Stavební sezóna už je v plném proudu! Ta letošní má být v oblasti silničního hospodářství jedna z nejnákladnějších v historii Pardubického kraje. Samospráva plánuje na rekonstrukce silnic a mostů vynaložit téměř tři miliardy korun včetně daně. Celkem se má letos začít či dokončit zhruba sto projektů, projekční příprava probíhá na dalších téměř 70.

Další aktuality